Yrityksen laajentuminen Venäjälle : verkkokaupasta kivijalkaan
Juntikka, Juha (2014)
Juntikka, Juha
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404144291
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Venäjän markkinoiden erityispiirteitä ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia. Opinnäytetyön tekijä on itse viettänyt paljon aikaa Venäjällä ja tuntee erityisesti Pietarin alueen, mihin työssä markkina-alueena keskityttiin. Opinnäytetyön tavoite oli luoda kansainvälistymismalli Venäjän markkinoille. Työssä otettiin huomioon toimeksiantajayrityksen toimialalle tyypilliset ominaisuudet, mutta mallia voi tietyiltä osin yleistää myös muille aloille.
Suomalaisen yrityksen kannalta suurimpia haasteita tehokkaaseen toimintaan Venäjän markkinoilla tuovat epäviralliset käytännöt. Opinnäytetyössä käsiteltiin, mitä näillä tarkoitetaan Venäjän kohdalla ja miten niihin tulisi suhtautua. Venäjän tuomista haasteista esille opinnäytetyössä nostettiin erityisesti korruptio ja piratismi eli tekijänoikeusloukkaukset. Lain tarjoama suoja tekijänoikeusrikkomuksia vastaan on lähes olematon Venäjällä. Se vaikuttaa erityisesti ohjelmistoja, elokuvia ja musiikkia jälleenmyyvien yritysten toimintaan, joka on myös toimeksiantajayrityksen toimiala. Tämän lisäksi työssä käsiteltiin kilpailutilannetta Pietarissa ja muutosta kohti parempaa tekijänoikeussuojaa. Työssä kerrotaan yrityksen perustamisprosessi Pietariin sekä yleistä tietoa yrityslainsäädännöstä Venäjällä.
Toimeksiantajayrityksenä toimi Suomen suurin itsenäinen musiikin jakeluun erikoistunut yritys Levykauppa Äx. Levykauppa Äx hakee kasvua ulkomailta, joten Venäjän markkinat ovat yksi potentiaalinen vaihtoehto kasvulle. Laajentumisstrategiaksi opinnäytetyössä esitettiin markkinoita tunnustelevaa mallia, jossa penetroidutaan markkinoille aluksi pienillä kiinteillä kustannuksilla. Tämä toteutettaisiin hyödyntäen venäläisille suunnattuja internetsivuja ja jo olemassa olevaa Levykauppa Äx:n online-kauppaa. Toisessa vaiheessa tulee kyseeseen toimitusajan ja -varmuuden parantaminen tutkimalla uusia toimitustapoja sekä jakelupisteen perustamista Pietariin. Kolmas vaihe on itsenäisen liikkeen perustaminen.
Prosessin aikataulu tai se, onko prosessia kannattavaa toteuttaa viimeiseen vaiheeseen asti, tulee tarkastella askeleittain. Samaan aikaan tulee ottaa huomioon muut potentiaaliset markkinat, kuten Eurooppa tai Amerikka. Tästä syystä opinnäytetyössä ei ole otettu kantaa näihin kysymyksiin.
Suomalaisen yrityksen kannalta suurimpia haasteita tehokkaaseen toimintaan Venäjän markkinoilla tuovat epäviralliset käytännöt. Opinnäytetyössä käsiteltiin, mitä näillä tarkoitetaan Venäjän kohdalla ja miten niihin tulisi suhtautua. Venäjän tuomista haasteista esille opinnäytetyössä nostettiin erityisesti korruptio ja piratismi eli tekijänoikeusloukkaukset. Lain tarjoama suoja tekijänoikeusrikkomuksia vastaan on lähes olematon Venäjällä. Se vaikuttaa erityisesti ohjelmistoja, elokuvia ja musiikkia jälleenmyyvien yritysten toimintaan, joka on myös toimeksiantajayrityksen toimiala. Tämän lisäksi työssä käsiteltiin kilpailutilannetta Pietarissa ja muutosta kohti parempaa tekijänoikeussuojaa. Työssä kerrotaan yrityksen perustamisprosessi Pietariin sekä yleistä tietoa yrityslainsäädännöstä Venäjällä.
Toimeksiantajayrityksenä toimi Suomen suurin itsenäinen musiikin jakeluun erikoistunut yritys Levykauppa Äx. Levykauppa Äx hakee kasvua ulkomailta, joten Venäjän markkinat ovat yksi potentiaalinen vaihtoehto kasvulle. Laajentumisstrategiaksi opinnäytetyössä esitettiin markkinoita tunnustelevaa mallia, jossa penetroidutaan markkinoille aluksi pienillä kiinteillä kustannuksilla. Tämä toteutettaisiin hyödyntäen venäläisille suunnattuja internetsivuja ja jo olemassa olevaa Levykauppa Äx:n online-kauppaa. Toisessa vaiheessa tulee kyseeseen toimitusajan ja -varmuuden parantaminen tutkimalla uusia toimitustapoja sekä jakelupisteen perustamista Pietariin. Kolmas vaihe on itsenäisen liikkeen perustaminen.
Prosessin aikataulu tai se, onko prosessia kannattavaa toteuttaa viimeiseen vaiheeseen asti, tulee tarkastella askeleittain. Samaan aikaan tulee ottaa huomioon muut potentiaaliset markkinat, kuten Eurooppa tai Amerikka. Tästä syystä opinnäytetyössä ei ole otettu kantaa näihin kysymyksiin.