SAP-järjestelmän jatkokehittämisen ja ylläpidon prosessien kehittäminen Kelassa
Nurmi, Janne (2009)
Nurmi, Janne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001201412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201001201412
Tiivistelmä
Kansaneläkelaitoksessa (Kela) uudistettiin vuosien 2006-2008 aikana henkilöstö-, talous-, ja materiaalihallinnon prosessit. Uudistettujen prosessien tueksi otettiin käyttöön SAP-toiminnanohjausjärjestelmä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Kelan SAP-järjestelmän jatkokehittämisen ja ylläpidon prosesseja sekä muodostaa malli Kelan SAP-osaamiskeskuksesta. Kehitettävät pro-sessit olivat: ongelmienhallintaprosessi, muutoshallintaprosessi, jatkokehittämisprosessi, muutosten siirto- ja käyttöönottoprosessi, testausprosessi sekä ylläpitodokumentaation hallintaprosessi.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin kertovan muutosselonteon menetelmää. Teoriataustan muodostamisessa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tiedon keruun menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin kolmea henkilöä sekä strukturoitua kyselyä, joka lähetettiin 72 henkilölle.
Tutkimuksen tuloksena Kelassa otettiin käyttöön tutkimuksessa uudistetut SAP-järjestelmän jatkokehittämisen ja ylläpidon prosessit sekä kuvattiin malli Kelan SAP-osaamiskeskuksesta, joka sisältää osaamiskeskuksessa tarvittavat osaamiset sekä niiden sijoittumisen eri organisaatioyksiköihin.
Tutkimuksessa huomattiin, että monet kehittämisen kohteena olleet prosessit oli kuvattu, mutta niiden jalkauttaminen oli jäänyt puolitiehen. Myös tässä tutkimuksessa haasteellisin osuus oli muutosten jalkauttaminen SAP-osaamiskeskuksessa toimivien henkilöiden käyttöön. Osa uudistetuista prosesseista voidaan ottaa täysimittaisesti käyttöön vasta myöhemmin, eikä tämän tutkimuksen aikana. Näin ollen uudistettujen prosessien toiminnan mittaaminen tehdään vasta myöhemmin.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Kelan SAP-järjestelmän jatkokehittämisen ja ylläpidon prosesseja sekä muodostaa malli Kelan SAP-osaamiskeskuksesta. Kehitettävät pro-sessit olivat: ongelmienhallintaprosessi, muutoshallintaprosessi, jatkokehittämisprosessi, muutosten siirto- ja käyttöönottoprosessi, testausprosessi sekä ylläpitodokumentaation hallintaprosessi.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Tutkimuksen analysoinnissa käytettiin kertovan muutosselonteon menetelmää. Teoriataustan muodostamisessa käytettiin kirjallisuuskatsausta. Tiedon keruun menetelminä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin kolmea henkilöä sekä strukturoitua kyselyä, joka lähetettiin 72 henkilölle.
Tutkimuksen tuloksena Kelassa otettiin käyttöön tutkimuksessa uudistetut SAP-järjestelmän jatkokehittämisen ja ylläpidon prosessit sekä kuvattiin malli Kelan SAP-osaamiskeskuksesta, joka sisältää osaamiskeskuksessa tarvittavat osaamiset sekä niiden sijoittumisen eri organisaatioyksiköihin.
Tutkimuksessa huomattiin, että monet kehittämisen kohteena olleet prosessit oli kuvattu, mutta niiden jalkauttaminen oli jäänyt puolitiehen. Myös tässä tutkimuksessa haasteellisin osuus oli muutosten jalkauttaminen SAP-osaamiskeskuksessa toimivien henkilöiden käyttöön. Osa uudistetuista prosesseista voidaan ottaa täysimittaisesti käyttöön vasta myöhemmin, eikä tämän tutkimuksen aikana. Näin ollen uudistettujen prosessien toiminnan mittaaminen tehdään vasta myöhemmin.