YHDESSÄ : Toiminnallinen projekti vanhusten ja lasten välisen vuorovaikutuksen tukemiseen
Leppänen, Maria (2014)
Leppänen, Maria
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404154353
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli koota yhteen tahoja, jotka voisivat järjestää yhteistä toimintaa lasten ja vanhusten välille. Tavoitteena oli lisätä vuorovaikutusta lasten ja vanhusten välillä yhteisen toiminnan kautta. Opinnäytetyössä painottuvat varhaiskasvatus uusien, erilaisten kontekstien tuojana sekä lasten osallisuus.
Opinnäytetyönäni toteutin alle kouluikäisille lapsille, heidän perheilleen sekä vanhuksille yhteisen Yhdessä-projektin. Työni toiminnallinen osuus koostui päivähoidon vierailuista vanhusten toimintayksiköissä sekä illan avoimesta yleisötapahtumasta, joka järjestettiin vanhusten päivätoimintakeskuksen tiloissa. Opinnäytetyöni sisälsi suunnitteluosuuden tietoperustan pohjalta, toiminnallisen osuuden ja palautteiden keräämisen sekä päivän onnistumisen arvioinnin niiden pohjalta. Palautetta keräsin kaikilta osallisilta sekä mukana olleiden yksiköiden työntekijöiltä.
Idea opinnäytetyöhön lähti vanhustyön harjoittelujakson aikana, joka herätti kiinnostukseni vanhusten ja lasten yhteisestä toiminnasta. Projektiluontoisen kehittämistyön tilaajana toimi Toholammin kunnan sivistystoimen alla toimiva Sateenkaaren päiväkoti.
Yhdessä-projekti tarjosi päivähoidon kautta tapahtuvaa lasten tapakasvatusta ja vanhuksiin tutustumista parhaimmalla mahdollisella tavalla, käytännön kautta. Saamieni palautteiden perusteella yhteisistä tuokioista nauttivat sekä lapset, että vanhukset. Työntekijät olivat kokeneet yhteisen toiminnan mielekkääksi ja olivat valmiita osallistumaan vastaaviin tapahtumiin myös jatkossa. Tällainen lämminhenkinen yhteinen toiminta lasten ja vanhusten välillä rikastuttaa molempien arkea ja toimii hyvinvoinnin lisääjänä. Tämä tuli esille palautteista, joissa mainittiin osallistujien iloisuus ja aktiivinen osallistuminen. Tärkeänä pidettiin myös eri-ikäisten ihmisten kohtaamista.
Opinnäytetyönäni toteutin alle kouluikäisille lapsille, heidän perheilleen sekä vanhuksille yhteisen Yhdessä-projektin. Työni toiminnallinen osuus koostui päivähoidon vierailuista vanhusten toimintayksiköissä sekä illan avoimesta yleisötapahtumasta, joka järjestettiin vanhusten päivätoimintakeskuksen tiloissa. Opinnäytetyöni sisälsi suunnitteluosuuden tietoperustan pohjalta, toiminnallisen osuuden ja palautteiden keräämisen sekä päivän onnistumisen arvioinnin niiden pohjalta. Palautetta keräsin kaikilta osallisilta sekä mukana olleiden yksiköiden työntekijöiltä.
Idea opinnäytetyöhön lähti vanhustyön harjoittelujakson aikana, joka herätti kiinnostukseni vanhusten ja lasten yhteisestä toiminnasta. Projektiluontoisen kehittämistyön tilaajana toimi Toholammin kunnan sivistystoimen alla toimiva Sateenkaaren päiväkoti.
Yhdessä-projekti tarjosi päivähoidon kautta tapahtuvaa lasten tapakasvatusta ja vanhuksiin tutustumista parhaimmalla mahdollisella tavalla, käytännön kautta. Saamieni palautteiden perusteella yhteisistä tuokioista nauttivat sekä lapset, että vanhukset. Työntekijät olivat kokeneet yhteisen toiminnan mielekkääksi ja olivat valmiita osallistumaan vastaaviin tapahtumiin myös jatkossa. Tällainen lämminhenkinen yhteinen toiminta lasten ja vanhusten välillä rikastuttaa molempien arkea ja toimii hyvinvoinnin lisääjänä. Tämä tuli esille palautteista, joissa mainittiin osallistujien iloisuus ja aktiivinen osallistuminen. Tärkeänä pidettiin myös eri-ikäisten ihmisten kohtaamista.