Päiväkodin kasvatuskumppanuuden ja lasten osallisuuden tukeminen : Projektiopinnäytetyö
Huhtala, Katriina (2014)
Huhtala, Katriina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404214531
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyö oli työelämälähtöinen ja projektin tilaajana oli Kokkolan kaupungin varhaiskasvatusyksikkö. Projektiopinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa toiminnallinen ilta yhdessä päiväkodin lasten kanssa heidän vanhempiaan ja päiväkodin henkilökuntaa varten sekä tukea kasvatuskumppanuutta, vanhemmuutta ja lasten osallisuutta. Lisäksi tavoitteena oli luoda päiväkodille valmis toiminnallinen malli kasvatuskumppanuuden toteuttamiseen.
Projektiopinnäytetyössä lasten osallisuus tuli näkyviin toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Illan toiminta suunniteltiin lasten tekemiä piirustuksia hyödyntäen ja illan toimintapisteet järjestettiin yhdessä lasten kanssa. Lisäksi lapset saivat antaa palautteen illasta piirtämällä, mikä antoi lapsille myös mahdollisuuden tuntea osallisuutta. Vanhemmuuden tukeminen ja vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen tuli esille toiminnallisessa illassa, jossa oli esillä vanhemmuutta käsittelevää aineistoa ja yhteistä toimintaa.
Projektiopinnäytetyön perustana käytettiin valtakunnallista ja Kokkolan kaupungin varhaiskasvatusyksikköjen yhteistä varhaiskasvatussuunnitelmaa, josta näkökulmana kasvatuskumppanuus ja lapsen ominainen tapa toimia. Projektiopinnäytetyön tietoperusta käsitellään lapsen kontekstuaalista kasvuympäristöä, kasvatuskumppanuutta sekä lasten osallisuutta sosiaalipedagogisena orientaationa. Lisäksi tietoperustassa on esitelty projektiopinnäytetyön kulku, tavoitteet ja niiden toteutuminen.
Tavoitteiden toteutuminen arvioitiin toiminnalliseen osuuteen osallistuneiden vanhempien ja työntekijöiden antaman kirjallisen palautteen perusteella. Palautteen arvioinnin perusteella voidaan todeta, että projektiopinnäytetyön toiminnallinen ilta onnistui ja siten tuki kasvatuskumppanuutta, vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja lasten osallisuutta.
Projektiopinnäytetyössä lasten osallisuus tuli näkyviin toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Illan toiminta suunniteltiin lasten tekemiä piirustuksia hyödyntäen ja illan toimintapisteet järjestettiin yhdessä lasten kanssa. Lisäksi lapset saivat antaa palautteen illasta piirtämällä, mikä antoi lapsille myös mahdollisuuden tuntea osallisuutta. Vanhemmuuden tukeminen ja vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen tukeminen tuli esille toiminnallisessa illassa, jossa oli esillä vanhemmuutta käsittelevää aineistoa ja yhteistä toimintaa.
Projektiopinnäytetyön perustana käytettiin valtakunnallista ja Kokkolan kaupungin varhaiskasvatusyksikköjen yhteistä varhaiskasvatussuunnitelmaa, josta näkökulmana kasvatuskumppanuus ja lapsen ominainen tapa toimia. Projektiopinnäytetyön tietoperusta käsitellään lapsen kontekstuaalista kasvuympäristöä, kasvatuskumppanuutta sekä lasten osallisuutta sosiaalipedagogisena orientaationa. Lisäksi tietoperustassa on esitelty projektiopinnäytetyön kulku, tavoitteet ja niiden toteutuminen.
Tavoitteiden toteutuminen arvioitiin toiminnalliseen osuuteen osallistuneiden vanhempien ja työntekijöiden antaman kirjallisen palautteen perusteella. Palautteen arvioinnin perusteella voidaan todeta, että projektiopinnäytetyön toiminnallinen ilta onnistui ja siten tuki kasvatuskumppanuutta, vanhemman ja lapsen vuorovaikutusta ja lasten osallisuutta.