Sisäinen viestintä osastojen välillä : Case: Sokos Hotellit Jyväskylä
Kainulainen, Eveliina (2014)
Kainulainen, Eveliina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234621
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten sisäinen viestintä toimii ja mitkä tekijät vaikuttavat sisäisen viestinnän onnistumiseen Jyväskylän Sokos Hotelleissa myyntipalvelun ja vastaanottojen ja myyntipalvelun ja ravintoloiden välillä. Lisäksi tavoitteena oli saada kehitysehdotuksia sisäisen viestinnän kehittämiseksi. Työn toimeksiantajana oli Jyväskylän Sokos Hotellien myyntipalvelu.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisäistä viestintää osastojen välisen viestinnän kannalta. Viitekehys koostuu viestinnän prosessista, sisäisen viestinnän tavoitteista ja tehtävistä, viestintäkanavista, tiedonkulusta, yhteistyöstä ja viestintäosaamisesta. Lisäksi käsiteltiin sisäisen viestinnän haasteita hajautetuissa organisaatioissa ja esiteltiin Työyhteisöviestinnän uusi agenda.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina marras- ja joulukuussa 2013. Haastateltavina oli yhteensä 11 työntekijää myyntipalvelusta, vastaanotoista ja ravintoloista. Tulosten analysoinnissa päädyttiin teemahaastattelurungon teemoihin: viestintäkanavat, tiedonkulku, vuorovaikutus, pelisäännöt ja kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa selvisi, että myyntipalvelun ja vastaanottojen välillä viestintä toimi pääsääntöisesti hyvin ja että myyntipalvelun ja ravintoloiden välillä viestinnän toimivuus vaihteli suuresti. Viestinnän onnistumiseen vaikuttaviksi päätekijöiksi saatiin etäisyys, tavoitettavuus, kiire, ilmapiiri, yhteistyö, toisen osaston tunteminen, työkokemus, myyntiperiaatteet, toimintatavat ja tavoitteet. Kehitysehdotukset liittyvät perehdytykseen, hotellivarausjärjestelmään, yhteisiin palavereihin ja työtehtäviin myyntipalvelussa. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tietoa osastojen välisen sisäisen viestinnän toimivuudesta ja keinoja viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut hotellit.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisäistä viestintää osastojen välisen viestinnän kannalta. Viitekehys koostuu viestinnän prosessista, sisäisen viestinnän tavoitteista ja tehtävistä, viestintäkanavista, tiedonkulusta, yhteistyöstä ja viestintäosaamisesta. Lisäksi käsiteltiin sisäisen viestinnän haasteita hajautetuissa organisaatioissa ja esiteltiin Työyhteisöviestinnän uusi agenda.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina marras- ja joulukuussa 2013. Haastateltavina oli yhteensä 11 työntekijää myyntipalvelusta, vastaanotoista ja ravintoloista. Tulosten analysoinnissa päädyttiin teemahaastattelurungon teemoihin: viestintäkanavat, tiedonkulku, vuorovaikutus, pelisäännöt ja kehitysehdotukset.
Tutkimuksessa selvisi, että myyntipalvelun ja vastaanottojen välillä viestintä toimi pääsääntöisesti hyvin ja että myyntipalvelun ja ravintoloiden välillä viestinnän toimivuus vaihteli suuresti. Viestinnän onnistumiseen vaikuttaviksi päätekijöiksi saatiin etäisyys, tavoitettavuus, kiire, ilmapiiri, yhteistyö, toisen osaston tunteminen, työkokemus, myyntiperiaatteet, toimintatavat ja tavoitteet. Kehitysehdotukset liittyvät perehdytykseen, hotellivarausjärjestelmään, yhteisiin palavereihin ja työtehtäviin myyntipalvelussa. Opinnäytetyö tarjoaa toimeksiantajalle tietoa osastojen välisen sisäisen viestinnän toimivuudesta ja keinoja viestinnän kehittämiseksi. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut hotellit.