Työstökoneiden kunnonvalvonta
Friman, Iivari (2022)
Friman, Iivari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203083226
Tiivistelmä
Tässä Hämeen ammattikorkeakoulun opinnäytetyössä on tutkittu värähtelymittauksen teoriaa, anturitekniikoita ja niiden toimintatapoja sekä värähtelyn analysointia. Työn tilaajana toimi Konecranes Finland Oy. Työn tavoitteena oli tutustua värähtelymittalaitteisiin ja niiden käytännön hyötyyn työstökoneiden kunnonvalvonnassa.
Konecranesin Hämeenlinnan tehtaalla haluttiin kokeilla työstökoneen kunnonvalvontaa. Kohteena olevan koneistuskeskuksen kunnonvalvontaan valittiin SKF:n värähtelymittauslaitteisto.
Työn alussa on esitelty pääosin Konecranes yhtiö ja Hämeenlinnan toimipiste. Kunnossapidon kautta edetään kunnonvalvontaan ja sen menetelmiin. Kunnonvalvonnan yleisimmät mittaustekniikat käsitellään pikaisesti, jonka jälkeen pureudutaan värähtelymittauksiin ja värähtelyn teoriaan. Työn loppupuolella mennään värähtelydatan analysointiin, anturitekniikoihin sekä perehdytään SKF-Pilottiin ja sen kohteeseen.
Kunnonvalvontaprojekti on onnistuneesti käytössä ja reaaliaikainen valvonta on toiminnassa kellon ympäri. Oikeat hyödyt kunnonvalvonnasta realisoituvat vasta pitkällä aikavälillä, kun seurantadataa on runsaammin ja voidaan todeta muutosta pidemmän aikavälin mittaustuloksista. In this Bachelor´s thesis the author examined the theory of vibration measurement, sensors and their operating methods as well as the analysis of vibration. The work was commissioned by Konecranes Finland Oy. The aim of the project was to get acquainted with the vibration measuring devices and their practical usefulness in the condition monitoring of machine tools.
The Hämeenlinna plant wanted to test the condition monitoring of machine tools. SKF vibration measurement equipment was selected to monitor the condition of the target machining center.
At the beginning of the work, the company Konecranes and the Hämeenlinna office are mainly presented. This is followed by chapters describing maintenance and condition monitoring. The most common measurement techniques in condition monitoring are discussed in brief, followed by theory on vibration measurements and vibration theory. Towards the end of the work, I will analyze the vibration data, sensor technologies and get acquainted with SKF-Pilot and its target.
The condition monitoring project is at the moment being successfully used at the company and real-time monitoring is in operation around the clock. The real benefits of condition monitoring will be detected in the long term, when there will be more monitoring data acquired and a change in longer-term measurement results can be observed.
Konecranesin Hämeenlinnan tehtaalla haluttiin kokeilla työstökoneen kunnonvalvontaa. Kohteena olevan koneistuskeskuksen kunnonvalvontaan valittiin SKF:n värähtelymittauslaitteisto.
Työn alussa on esitelty pääosin Konecranes yhtiö ja Hämeenlinnan toimipiste. Kunnossapidon kautta edetään kunnonvalvontaan ja sen menetelmiin. Kunnonvalvonnan yleisimmät mittaustekniikat käsitellään pikaisesti, jonka jälkeen pureudutaan värähtelymittauksiin ja värähtelyn teoriaan. Työn loppupuolella mennään värähtelydatan analysointiin, anturitekniikoihin sekä perehdytään SKF-Pilottiin ja sen kohteeseen.
Kunnonvalvontaprojekti on onnistuneesti käytössä ja reaaliaikainen valvonta on toiminnassa kellon ympäri. Oikeat hyödyt kunnonvalvonnasta realisoituvat vasta pitkällä aikavälillä, kun seurantadataa on runsaammin ja voidaan todeta muutosta pidemmän aikavälin mittaustuloksista.
The Hämeenlinna plant wanted to test the condition monitoring of machine tools. SKF vibration measurement equipment was selected to monitor the condition of the target machining center.
At the beginning of the work, the company Konecranes and the Hämeenlinna office are mainly presented. This is followed by chapters describing maintenance and condition monitoring. The most common measurement techniques in condition monitoring are discussed in brief, followed by theory on vibration measurements and vibration theory. Towards the end of the work, I will analyze the vibration data, sensor technologies and get acquainted with SKF-Pilot and its target.
The condition monitoring project is at the moment being successfully used at the company and real-time monitoring is in operation around the clock. The real benefits of condition monitoring will be detected in the long term, when there will be more monitoring data acquired and a change in longer-term measurement results can be observed.