Blogga i grupp - en kraft som för framåt : Betydelsen av Blogi-ryhmä för flickorna som deltagit i verksamheten vid Turun Tyttöjen Talo
Mangström, Jenny (2014)
Mangström, Jenny
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234668
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen vaikutus Turun Tyttöjen Talon blogitoiminnalla on ollut tyttöihin ja nuoriin naisiin. Opinnäytetyön tavoitteena on toteuttaa Turun Tyttöjen Talolle dokumentointi siitä mikä merkitys blogitoimintaan kuuluvalla Blogi-ryhmällä, on ryhmän jäsenille. Mitä tytöt ovat kokeneen tärkeäksi ryhmässä? Mikä on edistänyt heidän henkilökohtaista kehitystä tyttönä tai nuorena naisena? Nämä ovat muutamia kysymyksiä, joita käsitellään työssä. Dokumentointi on muodostettu kartoittamalla kolmea eri kategoriaa, jotka perustuvat kertomuksiin, joita kolme vapaaehtoista tyttöä Turun Tyttöjen Talon Blogi-ryhmästä on kirjoittanut ja antanut minulle. Kertomuksista on sittemmin etsitty avainsanoja ja yhtäläisyyksiä, joista sitten kertomukset pystyy kokoamaan kokonaisuudeksi. Materiaali on jaettu eri kategorioihin, jotta dokumentoinnista on voitu saada mahdollisimman selkeä ja helposti luettava. On tärkeää, että lukija pystyy nopeasti hahmottamaan, mitkä alueet ovat olleet tytöille tärkeitä ja saamaan käsityksen heidän maailmastaan.
Tyttöjen henkilökohtaisien kokemuksien tavoittamiseen on käytetty narratiivisen kertomisen metodia, jossa fokuksena on henkilökohtainen kertomus. Opinnäytetyössä toteutettavaan dokumentointiin on osallistunut kolme Blogi-ryhmän tyttöä heidän vapaasti kirjoittamilla esseillään, jotka perustuvat kysymykseen ”Mitä Blogi-ryhmä on antanut sinulle tyttönä tai nuorena naisena. Metodin valitseminen tuntui luonnolliselta koska teksti, kertominen ja ajatusten välittäminen on Blogi-ryhmän ydin. Tuntui tärkeältä käyttää työvälinettä joka on tytöille tuttu, eteenkin kun työssa halutaan saada selville tyttöjen henkilökohtaiset ajatukset ja pohdinnat Blogi-ryhmästä on.
Tietopohjana opinnäytetyössä käsitellään muun muassa sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyyttä, ryhmätoimintaa ja nuorison viestintää ja nuorisokulttuuria.
_________________________________________________________________________
Kieli: Ruotsi Avainsanat: Blogi, ryhmät, tytöt, sukupuolirooleja, henkilökohtainen kehittyminen
_________________________________________________________________________
Tyttöjen henkilökohtaisien kokemuksien tavoittamiseen on käytetty narratiivisen kertomisen metodia, jossa fokuksena on henkilökohtainen kertomus. Opinnäytetyössä toteutettavaan dokumentointiin on osallistunut kolme Blogi-ryhmän tyttöä heidän vapaasti kirjoittamilla esseillään, jotka perustuvat kysymykseen ”Mitä Blogi-ryhmä on antanut sinulle tyttönä tai nuorena naisena. Metodin valitseminen tuntui luonnolliselta koska teksti, kertominen ja ajatusten välittäminen on Blogi-ryhmän ydin. Tuntui tärkeältä käyttää työvälinettä joka on tytöille tuttu, eteenkin kun työssa halutaan saada selville tyttöjen henkilökohtaiset ajatukset ja pohdinnat Blogi-ryhmästä on.
Tietopohjana opinnäytetyössä käsitellään muun muassa sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyyttä, ryhmätoimintaa ja nuorison viestintää ja nuorisokulttuuria.
_________________________________________________________________________
Kieli: Ruotsi Avainsanat: Blogi, ryhmät, tytöt, sukupuolirooleja, henkilökohtainen kehittyminen
_________________________________________________________________________