Suunnitteluosaston osaamiskartoitus ja osaamisen kehittäminen
Mikkola, Toni (2014)
Mikkola, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234660
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404234660
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena oli Aquamec Oy:n suunnittelu- ja tuotekehitysosaston ydinosaamisten määritys ja osaamiskartoituksen suorittaminen. Tavoitteena oli myös kartoittaa yritykseen alihankintana ostettavaa, suunnitteluun liittyvää osaamista ja arvioida, onko osaamisen hankkiminen alihankintana perusteltua.
Kehittämistyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin yleisesti osaamista ja sen kehittämistä eli oppimista niin yksilön kuin yhteisön näkökulmasta. Käytännön toteutus kohdeyrityksessä tapahtui toimintatutkimuksellisella menetelmällä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia.
Osaamiskartoitus aloitettiin kirkastamalla yrityksen visio ja strategia sekä määrittämällä yrityksen ydinosaamiset. Yrityksen ydinosaamisista johdettiin suunnitteluosaston ydinosaamiset, jotka edelleen jaettiin osaamisalueiksi ja yksittäisiksi osaamisiksi. Tulevaisuudessa tarvittavia osaamisia kartoitettiin myös alaan liittyvistä julkaisuista ja raporteista. Tarvittavat osaamiset kerättiin osaamiskarttaan eri osaamisalueiden alle sekä määriteltiin osaamisen tasot arviointia varten. Osaamisen arviointi tapahtui 360º-arviointina, jossa arviot suunnittelijoiden osaamisista hankittiin myös sidosryhmiltä.
Arviot koottiin yhteen ja niistä laskettiin otokseen soveltuvat tilastolliset tunnusluvut, keskiarvot ja keskihajonnat. Näitä tunnuslukuja analysoitiin ja vertailtiin yrityksen johdon määrittämiin tavoiteprofiileihin. Arvioinnin tuloksista ilmeni, että vaikka osaaminen pääosin olikin hyvällä tasolla, kehittämisen varaa kuitenkin löytyi useista eri osaamisista. Alihankintana ostettavan osaamisen kartoitus paljasti, että pääosin yritykseen hankitaan osaamista, jota sillä jo on, mutta myös osaamista, jossa sillä on osaamispuutteita.
Kehittämistyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuudesta ja käytännön toteutuksesta. Teoriaosuudessa tarkasteltiin yleisesti osaamista ja sen kehittämistä eli oppimista niin yksilön kuin yhteisön näkökulmasta. Käytännön toteutus kohdeyrityksessä tapahtui toimintatutkimuksellisella menetelmällä. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja havainnointia.
Osaamiskartoitus aloitettiin kirkastamalla yrityksen visio ja strategia sekä määrittämällä yrityksen ydinosaamiset. Yrityksen ydinosaamisista johdettiin suunnitteluosaston ydinosaamiset, jotka edelleen jaettiin osaamisalueiksi ja yksittäisiksi osaamisiksi. Tulevaisuudessa tarvittavia osaamisia kartoitettiin myös alaan liittyvistä julkaisuista ja raporteista. Tarvittavat osaamiset kerättiin osaamiskarttaan eri osaamisalueiden alle sekä määriteltiin osaamisen tasot arviointia varten. Osaamisen arviointi tapahtui 360º-arviointina, jossa arviot suunnittelijoiden osaamisista hankittiin myös sidosryhmiltä.
Arviot koottiin yhteen ja niistä laskettiin otokseen soveltuvat tilastolliset tunnusluvut, keskiarvot ja keskihajonnat. Näitä tunnuslukuja analysoitiin ja vertailtiin yrityksen johdon määrittämiin tavoiteprofiileihin. Arvioinnin tuloksista ilmeni, että vaikka osaaminen pääosin olikin hyvällä tasolla, kehittämisen varaa kuitenkin löytyi useista eri osaamisista. Alihankintana ostettavan osaamisen kartoitus paljasti, että pääosin yritykseen hankitaan osaamista, jota sillä jo on, mutta myös osaamista, jossa sillä on osaamispuutteita.