Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukeminen naistentautien poliklinikalla

Kuukasjärvi, Petra; Siivonen, Terhi (2013)

 
Avaa tiedosto
Kuukasjarvi_Petra_Siivonen_Terhi.pdf (400.5Kt)
Lataukset: 


Kuukasjärvi, Petra
Siivonen, Terhi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201401281768
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään ylipistollisen sairaalan naistentautien poliklinikalla ohjatussa harjoittelussa olleiden kätilöopiskelijoiden eettisen osaamisen tukemista opiskelijaohjaajina toimivien kätilöiden näkökulmasta. Opinnäytetyö on tehty osana kolmivaiheisen, Suomen, Viron ja Sveitsin välisen Increasing Ethical Competence in Midwifery Education and Practice (INEC) –projektin ensimmäistä vaihetta.

Etiikka ja eettinen osaaminen on monitahoinen käsite, joka naistentautien hoitotyössä liittyy kiinteästi naisen kehon intiimimpien alueiden ja hyvin herkkien asioiden kanssa työskentelyyn sekä elämän alkamista ja päättymistä koskeviin laajoihin ja vaikeisiin kysymyksiin. Naistentautien poliklinikalla ohjatussa harjoittelussa olevat kätilöopiskelijat kohtaavatkin opintojaksollaan monella tapaa eettisesti haasteellisia tilanteita. Harjoittelun aikana opiskelijaohjaajina toimivien kätilöiden antama tuki ja ohjaus eettisissä kysymyksissä on ensiarvoisen tärkeää.

Opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisesti teemahaastattelua apuna käyttäen. Työtä varten on haastateltu kuutta naistentautien poliklinikalla työskentelevää ja opiskelijaohjaajana toimivaa kätilöä ja selvitetty heidän näkökulmastaan vastauksia opiskelijan eettistä tukemista koskeviin kysymyksiin.

Tutkimustulokset osoittavat aiheesta laadittua kirjallisuutta tukien eettisen osaamisen olevan monitahoinen ja vaikeasti määriteltävä käsite myös opiskelijaohjaajien näkökulmasta. Tulosten mukaan kyseessä olevan työyksikön opiskelijaohjaajilla on siitä huolimatta monenlaisia valmiuksia tukea opiskelijoita eettisessä ongelmanratkaisussa ja pohdinnassa. Ohjausmenetelmissä sekä käsityksissä työyhteisöltä ohjaukseen saatavasta tuesta on kuitenkin hajontaa. Eettistä pohdintaa siitä, millaisten asioiden äärellä työskennellään, toivotaan yleisesti lisättävän. Tuloksissa käy ilmi myös opiskelijan oman aktiivisuuden merkitys. Erityisen vahvasti tuloksissa korostuu koulutuksen puute opiskelijan eettisen osaamisen tukemiseen ja myös laajemmin koko opiskelijaohjaukseen liittyen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste