Scandic-hotelliketjun kestävän kehityksen näkyminen ja merkitys asiakkaalle Scandic Porissa
Kemppainen, Senja (2014)
Kemppainen, Senja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404244798
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Scandic-hotelliketjun kestävän kehityksen periaatteet ja tukeminen näkyvät asiakkaalle Joutsenmerkityssä hotelli Scandic Porissa. Lisäksi kartoitettiin asiakkaiden tietämystä Scandicin kestävän kehityksen ohjelmasta sekä suhtautumista hotellien tekemää ympäristötyötä kohtaan. Vastauksia haettiin asiakaskyselyn avulla.
Kvantitatiivinen asiakaskysely toteutettiin Scandic Porissa tammikuun 2014 aikana. Kyselylomaketta jaettiin hotellin vastaanotossa kahden viikon ajan. Lomake toteutettiin sekä suomen, että englanninkielisenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää kehitystä ja –matkailua, kestäviä kuluttajavalintoja, Scandic-hotelliketjua kestävän kehityksen periaatteineen sekä hotelli Scandic Poria. Teoriaosuuden lopuksi tarkastellaan kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämän jälkeen käsitellään kyselylomakkeen luominen, puretaan sen tulokset ja suoritetaan analyysi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa, että asiakkaiden tietämyksen tasoa Scandicin kestävästä kehityksestä olisi varaa nostaa reippaasti. Huomattavaa on myös, että kanta-asiakkaat olivat merkittävästi tietoisempia ketjun periaatteista kuin tavalliset asiakkaat. Eniten kestävää kehitystä Scandic Porissa asiakkaat huomasivat hotelli- ja kylpyhuoneissa sekä oheistuotteissa.
Tutkimuksella on merkitystä Scandic Porille, sillä siellä ei ole aiemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset tuovat julki asiakkaiden asenteita ja ajatuksia ja kertovat, kuinka hotelli on onnistunut ympäristötyössään.
Kvantitatiivinen asiakaskysely toteutettiin Scandic Porissa tammikuun 2014 aikana. Kyselylomaketta jaettiin hotellin vastaanotossa kahden viikon ajan. Lomake toteutettiin sekä suomen, että englanninkielisenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään kestävää kehitystä ja –matkailua, kestäviä kuluttajavalintoja, Scandic-hotelliketjua kestävän kehityksen periaatteineen sekä hotelli Scandic Poria. Teoriaosuuden lopuksi tarkastellaan kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tämän jälkeen käsitellään kyselylomakkeen luominen, puretaan sen tulokset ja suoritetaan analyysi.
Tutkimustulosten pohjalta voidaan sanoa, että asiakkaiden tietämyksen tasoa Scandicin kestävästä kehityksestä olisi varaa nostaa reippaasti. Huomattavaa on myös, että kanta-asiakkaat olivat merkittävästi tietoisempia ketjun periaatteista kuin tavalliset asiakkaat. Eniten kestävää kehitystä Scandic Porissa asiakkaat huomasivat hotelli- ja kylpyhuoneissa sekä oheistuotteissa.
Tutkimuksella on merkitystä Scandic Porille, sillä siellä ei ole aiemmin tehty vastaavanlaista tutkimusta. Tutkimuksen tulokset tuovat julki asiakkaiden asenteita ja ajatuksia ja kertovat, kuinka hotelli on onnistunut ympäristötyössään.