Tilaa runoille ja lukijoille : Laitilan kaupunginkirjaston tilamuutoshanke
Ståhl, Heidi (2014)
Ståhl, Heidi
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404254938
Tiivistelmä
Laitilan kaupunginkirjastossa suunniteltiin ja toteutettiin kesällä 2013 tilamuutoshanke, jonka tarkoituksena oli luoda asiakkaille uusia mahdollisuuksia kirjastotilan suhteen. Tämä opinnäytetyö selvittää, kuinka muutokset suunniteltiin ja lopulta toteutettiin.
Työn teoriaosassa haluttiin etsiä vastauksia suunnittelussa esiin nousseisiin kysymyksiin koskien mm. tilasuunnittelua, viihtyisyyttä, esteettömyyttä sekä kirjastojen markkinointia. Aineiston sijoittelun merkitys ja esille laittaminen korostui kirjastotilojen suunnitteluun tutustuttaessa. Tilaviihtyisyys ja erityisesti kirjastojen tilojen suunnittelu sekä esteettömyys nostivat esille monia muitakin mielenkiintoisia kysymyksiä siitä, kuinka tilat ovat muuttuneet aikojen saatossa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Muutoksen markkinointia pohdittaessa pyrittiin miettimään kirjaston muutakin markkinointia esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä ja samalla miettimään sitä kuinka tämän päivän markkinointi on muuttunut kirjastojen aiem-masta mainonnasta.
Hankkeen apumenetelminä toimivat SWOT -analyysi ja teemahaastattelut. SWOT -analyysiä käytettiin apuna tilasuunnitelmien laatimisessa ja pohdittaessa erilaisten tilojen vahvuuksia ja heikkouksia. Teemahaastattelut koostuvat niin asiakkaiden kuin myös henkilökunnan mietteistä noin kuusi kuukautta muutostyön jälkeen. Asiakkaita edusti paikallinen runopiiri. Runopiiriläisten haastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Henkilökunnan haastattelut toteutettiin yksittäisinä haastatteluina.
SWOT -analyysin avulla kerätyn tiedon avulla henkilökunnan oli helpompaa päättää: mikä laadituista tilasuunnitelmista toteutetaan. Haastatteluista taas selvisi muutoksen onnistuneen niin asiakkaiden kuin myös henkilökunnan mielestä kohtuullisesti. Samalla saatiin aineistoa kirjaston muiden tilojen kehittämiseen sekä erilaisia näkemyksiä siitä mitä kirjaston markkinointi on ja kuinka sitä tulisi toteuttaa.
Työn teoriaosassa haluttiin etsiä vastauksia suunnittelussa esiin nousseisiin kysymyksiin koskien mm. tilasuunnittelua, viihtyisyyttä, esteettömyyttä sekä kirjastojen markkinointia. Aineiston sijoittelun merkitys ja esille laittaminen korostui kirjastotilojen suunnitteluun tutustuttaessa. Tilaviihtyisyys ja erityisesti kirjastojen tilojen suunnittelu sekä esteettömyys nostivat esille monia muitakin mielenkiintoisia kysymyksiä siitä, kuinka tilat ovat muuttuneet aikojen saatossa asiakkaiden tarpeiden mukaan. Muutoksen markkinointia pohdittaessa pyrittiin miettimään kirjaston muutakin markkinointia esimerkiksi sosiaalisen median välityksellä ja samalla miettimään sitä kuinka tämän päivän markkinointi on muuttunut kirjastojen aiem-masta mainonnasta.
Hankkeen apumenetelminä toimivat SWOT -analyysi ja teemahaastattelut. SWOT -analyysiä käytettiin apuna tilasuunnitelmien laatimisessa ja pohdittaessa erilaisten tilojen vahvuuksia ja heikkouksia. Teemahaastattelut koostuvat niin asiakkaiden kuin myös henkilökunnan mietteistä noin kuusi kuukautta muutostyön jälkeen. Asiakkaita edusti paikallinen runopiiri. Runopiiriläisten haastattelu toteutettiin yhtenä ryhmähaastatteluna. Henkilökunnan haastattelut toteutettiin yksittäisinä haastatteluina.
SWOT -analyysin avulla kerätyn tiedon avulla henkilökunnan oli helpompaa päättää: mikä laadituista tilasuunnitelmista toteutetaan. Haastatteluista taas selvisi muutoksen onnistuneen niin asiakkaiden kuin myös henkilökunnan mielestä kohtuullisesti. Samalla saatiin aineistoa kirjaston muiden tilojen kehittämiseen sekä erilaisia näkemyksiä siitä mitä kirjaston markkinointi on ja kuinka sitä tulisi toteuttaa.