Kuntoutuksen ohjaajan osaaminen valmentavissa koulutuksissa : valmentavien koulutusten työntekijöiden näkemyksiä
Puukangas, Annika (2021)
Puukangas, Annika
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093246
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093246
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä tietoutta millaisia valmiuksia kuntoutuksen ohjauksen tutkinto-ohjelma antaa ammatillisen erityisoppilaitoksen valmentavien koulutusten työntekijäksi. Tavoitteena oli selvittää haastatteluiden avulla minkälaista osaamista työntekijällä tulisi olla valmentavissa koulutuksissa ja verrata tuloksia kuntoutuksen ohjaaja koulutusten opetussuunnitelmiin. Opinnäytetyössä kartoitettiin valmentavissa koulutuksissa toimivien ihmisten työssä vaadittavaa osaamista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen eli laadullisen tutkimuksen avulla. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti valmentavia koulutuksia, joka jakautuu ammatilliseen koulutukseen valmentavaan koulutukseen (VALMA) että työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaan koulutukseen (TELMA). Lisäksi käsiteltiin myös kuntoutuksen ohjauksen tutkinto-ohjelman sisältöjä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös valmentavassa koulutuksessa tarvittavaa pedagogista osaamista ja ohjausmenetelmäosaamista sekä kuntoutuksenohjauksen kuntoutusosaamista.
Tutkimuksen tuloksina nousi esiin laaja osaaminen valmentavissa koulutuksissa. Erityisesti palvelujärjestelmän sekä verkostojen tunteminen nousivat haastatteluissa esiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että kuntoutuksen ohjaajan tutkinto-ohjelma antaa hyvät valmiudet toimia valmentavissa koulutuksissa. Erityisesti kuntoutuksen ohjaajien palvelujärjestelmä- ja verkosto-osaaminen vastaavat valmentavissa koulutuksissa tarvittavaa osaamista.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin yleisesti valmentavia koulutuksia, joka jakautuu ammatilliseen koulutukseen valmentavaan koulutukseen (VALMA) että työhön ja itsenäiseen elämään valmentavaan koulutukseen (TELMA). Lisäksi käsiteltiin myös kuntoutuksen ohjauksen tutkinto-ohjelman sisältöjä. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin myös valmentavassa koulutuksessa tarvittavaa pedagogista osaamista ja ohjausmenetelmäosaamista sekä kuntoutuksenohjauksen kuntoutusosaamista.
Tutkimuksen tuloksina nousi esiin laaja osaaminen valmentavissa koulutuksissa. Erityisesti palvelujärjestelmän sekä verkostojen tunteminen nousivat haastatteluissa esiin.
Johtopäätöksenä todettiin, että kuntoutuksen ohjaajan tutkinto-ohjelma antaa hyvät valmiudet toimia valmentavissa koulutuksissa. Erityisesti kuntoutuksen ohjaajien palvelujärjestelmä- ja verkosto-osaaminen vastaavat valmentavissa koulutuksissa tarvittavaa osaamista.