Mikroyrityksen myynnin ja markkinoinnin uudelleen organisointi omistajan muutostilanteessa
Svahn, Marianne (2022)
Svahn, Marianne
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203093282
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehitystyö, jossa kerättiin tietoa mikrorityksen toiminnasta ja toimintaympäristöstä yrityksen markkinoinnin ja myynnin tueksi omistajan muutostilanteessa.
Työn tavoitteena oli tilanteen kartoituksen avulla helpottaa yrityksen omistajan muutosta ja kartoittaa keinoja myynnin ja markkinoinnin edistämiseksi. Käytännössä haluttiin selvittää, miten mikroyritys sijoittuu markkinoilla, mistä nykyinen asiakasvirta tulee ja mitkä myyntikanavat olisivat tulevaisuudessa potentiaalisimpia mikroyrityksen toiminnan kannalta. Selvityksen perusteella oli tarkoitus luoda suuntaviivat yrityksen myynnille ja markkinoinnille tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyössä tehdyt analyysit sisältäisivät konkreettisia keinoja myynnin lisäämiseen ja yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Työ toteutettiin käyttäen tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, avointa haastattelua ja havainnointia. Tutkimuskysymysten avulla oli tavoitteena kartoittaa, millaisista asiakassegmenteistä yrityksen asiakasvirta koostuu ja miten yrityksen käyttämät markkinointikanavat palvelevat asiakkaita. Erityisen kiinnostavaa oli myös, kuinka asiakas löytää yrityksen. Kyselytutkimus toteutettiin kesällä 2021 mikroyrityksen asiakkaille.
Kyselytutkimuksen, haastattelujen ja havainnoin pohjalta sekä teoreettisen viitekehyksen tukemana opinnäytetyössä koostettiin mikroyritykselle SWOT-analyysi. Lisäksi luotiin nykytilanteeseen sopiva visio ja missio ja kuvattiin yrityksen potentiaaliset ostajapersoonat. Lisäksi työssä tutkittiin ylipäänsä matkailun ja tarkemmin pienen yrityksen toimintaympäristöä ja yrityksen sijoittumista markkinoilla kilpailija-analyysin avulla.
Opinnäytetyössä tuotettu sisältö antaa hyvän pohjan mikroyrityksen markkinoinnin kohdentamiselle ja myynnille tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa tuli esille myös asioita mikroyrityksen asiakaskokemuksen parantamiseksi ja asiakaskokemuksen nostamiseksi uudelle tasolle.
Työn tavoitteena oli tilanteen kartoituksen avulla helpottaa yrityksen omistajan muutosta ja kartoittaa keinoja myynnin ja markkinoinnin edistämiseksi. Käytännössä haluttiin selvittää, miten mikroyritys sijoittuu markkinoilla, mistä nykyinen asiakasvirta tulee ja mitkä myyntikanavat olisivat tulevaisuudessa potentiaalisimpia mikroyrityksen toiminnan kannalta. Selvityksen perusteella oli tarkoitus luoda suuntaviivat yrityksen myynnille ja markkinoinnille tulevaisuudessa. Tavoitteena oli myös, että opinnäytetyössä tehdyt analyysit sisältäisivät konkreettisia keinoja myynnin lisäämiseen ja yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen.
Tutkimuksellisena lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Työ toteutettiin käyttäen tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta, avointa haastattelua ja havainnointia. Tutkimuskysymysten avulla oli tavoitteena kartoittaa, millaisista asiakassegmenteistä yrityksen asiakasvirta koostuu ja miten yrityksen käyttämät markkinointikanavat palvelevat asiakkaita. Erityisen kiinnostavaa oli myös, kuinka asiakas löytää yrityksen. Kyselytutkimus toteutettiin kesällä 2021 mikroyrityksen asiakkaille.
Kyselytutkimuksen, haastattelujen ja havainnoin pohjalta sekä teoreettisen viitekehyksen tukemana opinnäytetyössä koostettiin mikroyritykselle SWOT-analyysi. Lisäksi luotiin nykytilanteeseen sopiva visio ja missio ja kuvattiin yrityksen potentiaaliset ostajapersoonat. Lisäksi työssä tutkittiin ylipäänsä matkailun ja tarkemmin pienen yrityksen toimintaympäristöä ja yrityksen sijoittumista markkinoilla kilpailija-analyysin avulla.
Opinnäytetyössä tuotettu sisältö antaa hyvän pohjan mikroyrityksen markkinoinnin kohdentamiselle ja myynnille tulevaisuudessa. Lisäksi tutkimuksessa tuli esille myös asioita mikroyrityksen asiakaskokemuksen parantamiseksi ja asiakaskokemuksen nostamiseksi uudelle tasolle.
