Perinteisten maalaustekniikoiden ja 3D-grafiikan yhdistäminen 2D-pelin luomisessa
Hannu, Timonen (2022)
Hannu, Timonen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203103310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203103310
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä luotiin 2D-mobiilipeli OWLS, jonka avulla tutkittiin perinteisten maalaustekniikoiden ja 3D-grafiikan hyödyntämistä 2D-pelissä. Työssä toteutettiin sekä peliympäristöjä, pelihahmoja että pelihahmojen animaatioita.
Työn tavoitteena oli tutkia edellä mainittujen tekniikoiden soveltuvuutta 2D-pelin tuotantoon ja selvittää artistin työnkulkuja näitä tekniikoita käyttäessä. Peliin luotiin lukuisia peliympäristöjä ja pelihahmoja käyttäen maalaus-, 2D- ja 3D-tekniikoita ja tarkasteltiin parhaita tapoja käyttää niitä tunnelman ja kauniin peligrafiikan luomiseen.
Opinnäytetyössä pohdittiin perinteisten maalaustekniikoiden käyttöä peligrafiikassa käyttäen esimerkkejä pelihistoriasta sekä työtä varten luodusta mobiilipelistä. Työssä tuotiin esiin myös grafiikan luomisen perusasioita, ja niiden kautta pyrittiin antamaan lukijalle käsitys 2D- ja 3D-grafiikkaan vaadittavista taidoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin artistin näkökulmasta myös peliympäristöjen ja hahmojen valaistukseen liittyviä lainalaisuuksia. Työssä sivuttiin animaatioita ja efektointia, mutta pääpaino työssä oli grafiikan luomisessa.
Työn aikana havaittiin, että käyttäen perinteisillä maalaustekniikoilla ja 3D-mallinnuksella, on mahdollista luoda johdonmukaista ja kaunista grafiikkaa. Jos monimediatekniikka toteutetaan huolellisesti, sillä voidaan luoda pelille vahva visuaalinen identiteetti. Maalausteniikoilla ja 3D-grafiikkaa teksturoimal-la voidaan kaksiulotteisen pelin ulkoasusta saada yhtenäinen ja toimiva.
Työn tavoitteena oli tutkia edellä mainittujen tekniikoiden soveltuvuutta 2D-pelin tuotantoon ja selvittää artistin työnkulkuja näitä tekniikoita käyttäessä. Peliin luotiin lukuisia peliympäristöjä ja pelihahmoja käyttäen maalaus-, 2D- ja 3D-tekniikoita ja tarkasteltiin parhaita tapoja käyttää niitä tunnelman ja kauniin peligrafiikan luomiseen.
Opinnäytetyössä pohdittiin perinteisten maalaustekniikoiden käyttöä peligrafiikassa käyttäen esimerkkejä pelihistoriasta sekä työtä varten luodusta mobiilipelistä. Työssä tuotiin esiin myös grafiikan luomisen perusasioita, ja niiden kautta pyrittiin antamaan lukijalle käsitys 2D- ja 3D-grafiikkaan vaadittavista taidoista. Opinnäytetyössä käsiteltiin artistin näkökulmasta myös peliympäristöjen ja hahmojen valaistukseen liittyviä lainalaisuuksia. Työssä sivuttiin animaatioita ja efektointia, mutta pääpaino työssä oli grafiikan luomisessa.
Työn aikana havaittiin, että käyttäen perinteisillä maalaustekniikoilla ja 3D-mallinnuksella, on mahdollista luoda johdonmukaista ja kaunista grafiikkaa. Jos monimediatekniikka toteutetaan huolellisesti, sillä voidaan luoda pelille vahva visuaalinen identiteetti. Maalausteniikoilla ja 3D-grafiikkaa teksturoimal-la voidaan kaksiulotteisen pelin ulkoasusta saada yhtenäinen ja toimiva.