Pitkis-Sport leiri sairaanhoitajaopiskelijan kompetenssien näkökulmasta
Valieva, Anzhelika (2014)
Valieva, Anzhelika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295291
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201404295291
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata sairaanhoitajanopiskelijoiden eettistä ja hoitotyön asiakkuusosaamista sekä terveyden edistämisen ja opetuksen/ohjauksen osaamista hoitotyön harjoittelujaksolla Pitkis-Sport leirillä kesällä 2013. Tavoitteena oli saada tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden oppimisesta ja osaamisesta harjoittelussa.
Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin LiikU ry:n järjestelmällä Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirillä kesällä 2013. Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileiri ovat osa LiikU ry:n Pitkis-Sport leirikokonaisuutta. Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirit on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville lapsille ja lähtökohtana on kaikille avoin toiminta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yhdeksän sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka toimivat lasten henkilökohtaisina ohjaajina. Opiskelijat olivat suorittamassa Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä Satakunnan ammattikorkeakoulun lastenhoitotyön harjoittelua. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan harjoittelujaksolla arvioitavat kompetenssit toteutuivat sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelussa Pitkis-Sport leirillä hyvin. Opiskelijat kuuntelivat lasten ja nuorten toiveita mahdollisuuksien mukaan. Lapsille annettiin aikaa miettimiseen ja päätöksen tekemiseen ja heitä tuettiin omatoimisuuteen. Lasten ja nuorten kunnioittaminen sairaudesta huolimatta toteutui leirillä hyvin. Leirillä ei nostettu esiin diagnooseja, vaan nähtiin lapsi. Opiskelijoiden mielestä vastuu lapsista oli ensisijainen, vaikka olisi ollut kiirekin. Opiskelijat kertoivat tukeneensa lasten kasvua ja kehitystä huolehtimalla lasten perustarpeista, olemalla läsnä, pitämällä säännöistä kiinni, opastamalla ja ohjaamalla lapsia sekä kannustamalla ja rohkaisemalla lapsia esimerkiksi omatoimisuuteen. Osa opiskelijoista arvioi omat ohjaustaitonsa hyviksi ja osa koki, että heillä oli ohjaustaidoissa parantamisen varaa.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat halukkaita kehittämään opiskelijan roolia ja toimintaa Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä tulevina vuosina. Opiskelijat kertoivat, että he voivat tulla seuraavana vuonna infotilaisuuteen kertomaan uusille opiskelijoille, mitä Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirit on opiskelijan näkökulmasta. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä harjoittelu Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä oli hieno ja ainutlaatuinen kokemus. Jatkotutkimuksena voisi tutkia jokaista tässä tutkimuksessa esiintynyttä teema-aluetta vielä tarkemmin moniammatillisesta näkökulmasta. Toisena ideana olisi tehdä tämän tutkimuksen pohjalta opas tuleville harjoitteluun tuleville sairaanhoitajaopiskelijoille.
Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin LiikU ry:n järjestelmällä Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirillä kesällä 2013. Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileiri ovat osa LiikU ry:n Pitkis-Sport leirikokonaisuutta. Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirit on tarkoitettu erityistä tukea tarvitseville lapsille ja lähtökohtana on kaikille avoin toiminta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat yhdeksän sairaanhoitajaopiskelijaa, jotka toimivat lasten henkilökohtaisina ohjaajina. Opiskelijat olivat suorittamassa Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä Satakunnan ammattikorkeakoulun lastenhoitotyön harjoittelua. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten mukaan harjoittelujaksolla arvioitavat kompetenssit toteutuivat sairaanhoitajaopiskelijoiden harjoittelussa Pitkis-Sport leirillä hyvin. Opiskelijat kuuntelivat lasten ja nuorten toiveita mahdollisuuksien mukaan. Lapsille annettiin aikaa miettimiseen ja päätöksen tekemiseen ja heitä tuettiin omatoimisuuteen. Lasten ja nuorten kunnioittaminen sairaudesta huolimatta toteutui leirillä hyvin. Leirillä ei nostettu esiin diagnooseja, vaan nähtiin lapsi. Opiskelijoiden mielestä vastuu lapsista oli ensisijainen, vaikka olisi ollut kiirekin. Opiskelijat kertoivat tukeneensa lasten kasvua ja kehitystä huolehtimalla lasten perustarpeista, olemalla läsnä, pitämällä säännöistä kiinni, opastamalla ja ohjaamalla lapsia sekä kannustamalla ja rohkaisemalla lapsia esimerkiksi omatoimisuuteen. Osa opiskelijoista arvioi omat ohjaustaitonsa hyviksi ja osa koki, että heillä oli ohjaustaidoissa parantamisen varaa.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajaopiskelijat olivat halukkaita kehittämään opiskelijan roolia ja toimintaa Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä tulevina vuosina. Opiskelijat kertoivat, että he voivat tulla seuraavana vuonna infotilaisuuteen kertomaan uusille opiskelijoille, mitä Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileirit on opiskelijan näkökulmasta. Sairaanhoitajaopiskelijoiden mielestä harjoittelu Pyörätuolikoripallo- ja Futuurileireillä oli hieno ja ainutlaatuinen kokemus. Jatkotutkimuksena voisi tutkia jokaista tässä tutkimuksessa esiintynyttä teema-aluetta vielä tarkemmin moniammatillisesta näkökulmasta. Toisena ideana olisi tehdä tämän tutkimuksen pohjalta opas tuleville harjoitteluun tuleville sairaanhoitajaopiskelijoille.