Perehdytyksen vaikutus työntekijöiden bränditietoisuuteen
Matilainen, Mea (2022)
Matilainen, Mea
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113348
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen nykyisen perehdytyskäytännön vaikutus yrityksen työntekijöiden bränditietoisuuteen. Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Beauty Hair Sirpa Mansner Oy:lle.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään, mitä työntekijöiden perehdytys tarkoittaa ja mikä on sen merkitys uudelle työntekijälle sekä työnantajalle. Lisäksi siinä käsitellään, mikä on viestinnän merkitys perehdytyksessä sekä avataan yrityksen brändistrategian ja palve- lukonseptin suhdetta toisiinsa.
Työntekijöiden perehdytystä ohjaa työturvallisuuslaki, joka asettaa minimivaatimukset pe- rehdytykselle. Perehdytyksen avulla uudet työntekijät saadaan paremmin osaksi uutta työ- yhteisöä ja he saavat valmiudet suoriutua työtehtävistään yrityksen toimintatapoja noudattaen. Onnistuakseen perehdytys vaatii avointa kommunikaatiota perehdyttäjän ja perehtyjän välillä.
Yrityksen brändiä ohjaa brändistrategia, joka yleensä sisältää brändin vision ja mission sekä ajatuksen brändin visuaalisesta ilmeestä. Brändistrategiaan voidaan myös sisällyttää palvelukonsepti, joka ohjaa yrityksen työntekijöiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa työntekijöiden bränditietoisuutta selvitettiinkin juuri palvelukonseptin ymmärtämisen avulla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksen kohdejoukko valittiin tarkoituksenmukaisesti ja harkinnanvaraisesti, jotta saatiin muodostettua kaksi erillistä vastaajaryhmää. Vastaajaryhmien vastauksia vertailtiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2021 lopulla ja raportoitiin vuoden 2022 alussa. Tutkimuksen tekijä toimi haastatteluissa haastattelijana ja analysoi tutkimustulokset itsenäisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella Beauty Hair Sirpa Mansner Oy:n työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä nykyisiin perehdytyskäytäntöihin. Yrityksen palvelukonsepti on yleisesti esitetty hyvin ja selkeästi osana perehdytyksiä, ja sen noudattamisen tärkeyttä on korostettu riittävästi, jotta uudet työntekijät ovat perehdytyksen jälkeen valmiita työskentelemään palvelukonseptin mukaisesti. Tutkimuksessa haastatelluilla yrityksen työntekijöillä ei ollut suuria kehitysehdotuksia perehdytyksien toteuttamiseen jatkossa. Haastateltavat toivoivat hieman lisää mahdollisuuksia muokata perehdytystä perehtyjän tarpeiden mukaisesti esimerkiksi lisäämällä perehdytykseen käytettävää aikaa. Lisäksi mahdollisista perehdytyksen apumateriaaleista koettiin olevan hyötyä, etenkin uusille perehdyttäjille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään, mitä työntekijöiden perehdytys tarkoittaa ja mikä on sen merkitys uudelle työntekijälle sekä työnantajalle. Lisäksi siinä käsitellään, mikä on viestinnän merkitys perehdytyksessä sekä avataan yrityksen brändistrategian ja palve- lukonseptin suhdetta toisiinsa.
Työntekijöiden perehdytystä ohjaa työturvallisuuslaki, joka asettaa minimivaatimukset pe- rehdytykselle. Perehdytyksen avulla uudet työntekijät saadaan paremmin osaksi uutta työ- yhteisöä ja he saavat valmiudet suoriutua työtehtävistään yrityksen toimintatapoja noudattaen. Onnistuakseen perehdytys vaatii avointa kommunikaatiota perehdyttäjän ja perehtyjän välillä.
Yrityksen brändiä ohjaa brändistrategia, joka yleensä sisältää brändin vision ja mission sekä ajatuksen brändin visuaalisesta ilmeestä. Brändistrategiaan voidaan myös sisällyttää palvelukonsepti, joka ohjaa yrityksen työntekijöiden toimintaa. Tässä tutkimuksessa työntekijöiden bränditietoisuutta selvitettiinkin juuri palvelukonseptin ymmärtämisen avulla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jossa aineistonkeruumenetelmänä toimi puolistrukturoitu haastattelu. Tutkimuksen kohdejoukko valittiin tarkoituksenmukaisesti ja harkinnanvaraisesti, jotta saatiin muodostettua kaksi erillistä vastaajaryhmää. Vastaajaryhmien vastauksia vertailtiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2021 lopulla ja raportoitiin vuoden 2022 alussa. Tutkimuksen tekijä toimi haastatteluissa haastattelijana ja analysoi tutkimustulokset itsenäisesti.
Tutkimuksen tulosten perusteella Beauty Hair Sirpa Mansner Oy:n työntekijät ovat pääosin tyytyväisiä nykyisiin perehdytyskäytäntöihin. Yrityksen palvelukonsepti on yleisesti esitetty hyvin ja selkeästi osana perehdytyksiä, ja sen noudattamisen tärkeyttä on korostettu riittävästi, jotta uudet työntekijät ovat perehdytyksen jälkeen valmiita työskentelemään palvelukonseptin mukaisesti. Tutkimuksessa haastatelluilla yrityksen työntekijöillä ei ollut suuria kehitysehdotuksia perehdytyksien toteuttamiseen jatkossa. Haastateltavat toivoivat hieman lisää mahdollisuuksia muokata perehdytystä perehtyjän tarpeiden mukaisesti esimerkiksi lisäämällä perehdytykseen käytettävää aikaa. Lisäksi mahdollisista perehdytyksen apumateriaaleista koettiin olevan hyötyä, etenkin uusille perehdyttäjille.