Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Esiintyvän ääni : teoriaa ja harjoituksia teatteri-ilmaisun ohjaajille

Salo, Jessica (2022)

 
Avaa tiedosto
Kirjallinen opinnäytetyö (669.9Kt)
Lataukset: 


Salo, Jessica
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113349
Tiivistelmä
Ääni on esiintyvän taiteilijan ja opettajan yksi tärkeimmistä työkaluista. Puhetekniikan tulisikin olla yksi keskeinen elementti teatteri-ilmaisun ohjaajan koulutuksessa. Tällä hetkellä Turun Ammattikorkeakoulun opintosuunnitelma ei valitettavasti sisällä puheen tai äänentuoton kursseja. Tämä työ paikkaa tätä tiedollista ja taidollista koulutusvajetta tarjoamalla tieto- ja taitopaketin esiintyvän äänen kehitysmahdollisuuksista. Keskeisiä käsitteitä ovat esiintyvän äänen puhetekniikka ja terve äänenkäyttö esiintymistilanteissa.
Työn aineistona ovat Alexander-tekniikka, Linklater-metodi, Kuukka-metodi, Cicely Berry-metodi, Lessac -tekniikka, Antti Sovijärvi -tekniikka sekä lausunta eli kaunopuhe. Tutkimuskysymyksenä on, kuinka saadaan aikaan kantava ja ilmeikäs ääni esiintymistilanteisiin. Menetelmä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus, joka on kuvaileva tutkimustekniikka. Tarkoituksena on kuvata ilmiötä laajasti ja tuottaa ajankohtaista ja ammatissa hyödynnettävää tietoa teatteri-ilmaisun ohjaajille. Ensin käydään läpi äänenmuodostuksen periaatteet, minkä jälkeen esitellään eri puhetekniikat. Tekniikoita vertaillaan keskenään, ja koostetaan syntetisoiden äänenharjoitussarjat ohjaajalle, opettajalle ja näyttelijälle. Työn muoto mahdollistaa käytön materiaalipakettina teatteri-ilmaisun ohjaajalle. Kaikki harjoitteet ovat vapaasti siirrettävissä suoraan opetukseen.
Tämän opinnäytetyön anti on teatteri-ilmaisun ohjaajan työssä keskeistä ja sitä voi hyödyntää niin työelämässä kuin henkilökohtaisessa elämässä äänen ja esiintyjyyden kehittämisen apuvälineenä. Tätä työtä voisi jatkaa kurssikokonaisuutena, jossa käytännössä tutustuttaisiin erilaisiin äänenkäytöllisiin tilanteisiin sekä äänitekniikoihin esittävissä taiteissa.

ASIASANAT:
äänenkäyttö, puhetekniikka, äänen muodostus, ääniharjoitukset, näyttämötaiteilijat, näyttelijät
 
A teacher, a director and a performer all rely on a healthy voice as it is one of their main working tools. For the theater is, after all, an aural medium too. The drama instructor education program in Turku University of Applied Sciences doesn’t include any studies in voice production for the stage or speech technique. This thesis aims to amend the current fault in the curriculum by providing information and exercises for the performing voice. Key concepts are performing voice technique and healthy voice production.

The form of this thesis is a pragmatic, literary based project. Material is based on the Alexander technique, the Linklater method, Kuukka method, Cicely Berry method, the Lessac technique, Antti Sovijärvi technique and elocution. Research question is, how to get a strong and dynamic voice and speak with eloquence. The research method is narrative literature review which is a descriptive method, seeking to describe the phenomenon comprehensively. This work presents information and exercises that are valid for a drama instructor during studies and in the work life. Voice production principles are presented as a background, the next step is to get acquainted with the techniques and then move on to the analysis and comparing the techniques after which the synthesized exercises are presented. There are voice exercises for a director, a teacher and an actor.

The voice is a crucial part of the performer or an educator. The body and the voice are strongly linked together. What liberates the body liberates and supports a healthy and dynamic voice when performing. This thesis can be put in action immediately as a personal voice training method or as a teaching tool.

A performer needs a strong voice of her own. This thesis strives to support the drama instructor’s quest for the formation of the most valuable teaching tool, a strong and colorful voice that speaks through her art with confidence. This work could, and should, continue in the form of a course aimed for the performing voice.


KEYWORDS:
voice control, speech technique, voice production, voice exercises, stage artists, actors
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste