NH90-helikopterin joustintukien paineenmittaus
Koskelainen, Eetu (2009)
Koskelainen, Eetu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002051957
Tiivistelmä
Uuden ilma-aluksen elinkaaren alussa ilmenee usein odottamattomia toimintahäiriöitä ja vikoja. Tämäntyyppisissä tapauksissa on tavallista, että häiriöihin kiinnitetään huomiota ja tämä aiheuttaa lisätöitä. Käyttökokemusten lisäännyttyä ja ongelmien löydyttyä voidaan lisähuomiontarpeen mukaan kehittää uusia, tehokkaampia työmenetelmiä.
Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoona operoi keskiraskaalla NH90-kuljetushelikopterilla. NH90 on moderni helikopteri; osaa siinä käytettävistä järjestelmistä ei ole ennen totuttu näkemään helikoptereissa. Utin Jääkärirykmenttiin sijoitettujen kahdenkymmenen NH90-helikopterin huoltaminen lisätöineen asettaa haasteita rykmentin henkilöstölle. Onkin aiheellista tutkia onko joitakin huoltotoimenpiteitä mahdollista suorittaa pienemmällä työmäärällä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin keinoa selvittää NH90-helikopterin päälaskutelineiden joustintukien kaasunpainetta nykyistä pienemmällä työmäärällä. Työhön liittyen tahdottiin tuoda esille ympäristön tekijät jotka vaikuttavat kaasun paineeseen. Opinnäytetyössä on esitetty laskuja joiden avulla kaasun paineeseen vaikuttavia tekijöitä on helppo tuoda esille. Työssä haluttiin myös tuoda esille tapoja, jotka mahdollisesti helpottaisivat kaasunpaineen mittaamista joustintuesta ja pienentäisivät työmäärää.
Osa opinnäytetyössä käytetystä materiaalista on turvaluokiteltua tai luottamuksellista. Nämä osiot on poistettu työn julkisesta versiosta.
Utin Jääkärirykmentin Helikopteripataljoona operoi keskiraskaalla NH90-kuljetushelikopterilla. NH90 on moderni helikopteri; osaa siinä käytettävistä järjestelmistä ei ole ennen totuttu näkemään helikoptereissa. Utin Jääkärirykmenttiin sijoitettujen kahdenkymmenen NH90-helikopterin huoltaminen lisätöineen asettaa haasteita rykmentin henkilöstölle. Onkin aiheellista tutkia onko joitakin huoltotoimenpiteitä mahdollista suorittaa pienemmällä työmäärällä.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin keinoa selvittää NH90-helikopterin päälaskutelineiden joustintukien kaasunpainetta nykyistä pienemmällä työmäärällä. Työhön liittyen tahdottiin tuoda esille ympäristön tekijät jotka vaikuttavat kaasun paineeseen. Opinnäytetyössä on esitetty laskuja joiden avulla kaasun paineeseen vaikuttavia tekijöitä on helppo tuoda esille. Työssä haluttiin myös tuoda esille tapoja, jotka mahdollisesti helpottaisivat kaasunpaineen mittaamista joustintuesta ja pienentäisivät työmäärää.
Osa opinnäytetyössä käytetystä materiaalista on turvaluokiteltua tai luottamuksellista. Nämä osiot on poistettu työn julkisesta versiosta.