CPTU-kairaus ja sen tulkinta
Juuti, Eero (2014)
Juuti, Eero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405025583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kirjallisuuden avulla, mitä maaperän ominaisuuksia CPTU-kairauksella voidaan määrittää ja milloin sitä kannattaa käyttää. Lisäksi oli tarkoitus tutkia CPTU-kairauksen hyötyjä puristin-heijari- ja painokairaukseen verrattuna ja pohtia, saatiinko CPTU-kairauksella esimerkkikohteessa selville jotain sellaista, mitä muilla menetelmillä ei saatu. Tavoitteena oli myös selvittää paineellisen pohjaveden vaikutus kairaustuloksiin.
Tavoitteisiin pyrittiin käyttämällä tutkimusmenetelminä kirjallisuuskatsausta ja esimerkkikohteen pohjatutkimustulosten analysointia. Esimerkkikohde oli Kurikassa Kyrönjoen ylittävä valtatien 3 silta. Kohteessa tehtiin pohjatutkimukset uutta siltaa varten. Työn tuloksena saatiin kirjallisuuskatsaus, jossa esitellään paino- ja puristinheijarikairaus sekä paneudutaan CPTU-kairaukseen ja sen tulkintaan. Tuloksena syntyi esimerkkikohteen maalajirajojen ja maakerrosten määritys CPTU-kairaustuloksista. Esimerkkikohteen kairaustulosten avulla määritettiin myös maaperäparametreja kirjallisuuskatsaukseen
koottuja kaavoja käyttämällä.
Tässä työssä tarkasteltiin myös esimerkkikohteesta määritettyjen maalajirajojen ja parametrien luotettavuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että CPTU-kairauksen päätarkoitus on maalajirajojen ja maakerrosten maalajien määrittäminen. Esimerkkikohteessa huomattiin, että menetelmä on maalajirajoja määritettäessä tarkempi kuin kohteessa käytetyt muut menetelmät. Lisäksi menetelmällä voidaan arvioida monia maaperäparametreja, mutta niiden luotettavuus vaihtelee suuresti maaperäominaisuuksien mukaan. CPTU-kairauksen avulla määritettyjä parametreja ei koskaan tule käyttää yksin geoteknisen suunnittelun lähtöarvoina.
Tavoitteisiin pyrittiin käyttämällä tutkimusmenetelminä kirjallisuuskatsausta ja esimerkkikohteen pohjatutkimustulosten analysointia. Esimerkkikohde oli Kurikassa Kyrönjoen ylittävä valtatien 3 silta. Kohteessa tehtiin pohjatutkimukset uutta siltaa varten. Työn tuloksena saatiin kirjallisuuskatsaus, jossa esitellään paino- ja puristinheijarikairaus sekä paneudutaan CPTU-kairaukseen ja sen tulkintaan. Tuloksena syntyi esimerkkikohteen maalajirajojen ja maakerrosten määritys CPTU-kairaustuloksista. Esimerkkikohteen kairaustulosten avulla määritettiin myös maaperäparametreja kirjallisuuskatsaukseen
koottuja kaavoja käyttämällä.
Tässä työssä tarkasteltiin myös esimerkkikohteesta määritettyjen maalajirajojen ja parametrien luotettavuutta. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että CPTU-kairauksen päätarkoitus on maalajirajojen ja maakerrosten maalajien määrittäminen. Esimerkkikohteessa huomattiin, että menetelmä on maalajirajoja määritettäessä tarkempi kuin kohteessa käytetyt muut menetelmät. Lisäksi menetelmällä voidaan arvioida monia maaperäparametreja, mutta niiden luotettavuus vaihtelee suuresti maaperäominaisuuksien mukaan. CPTU-kairauksen avulla määritettyjä parametreja ei koskaan tule käyttää yksin geoteknisen suunnittelun lähtöarvoina.