Kriisiviestintäohje Viestintävirastolle
Lappalainen, Anne (2014)
Lappalainen, Anne
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035617
Tiivistelmä
Työelämän kehittämistehtävänä oli laatia uusi kriisiviestintäohje Viestintävirastolle. Viestintävirasto on liikenne- ja viestintäministeriön alainen organisaatio, jossa työskentelee noin 200 tekniikan, talouden ja juridiikan asiantuntijaa. Viestintäviraston päätoimipaikka on Helsingissä Ruoholahdessa. Virastolla on lisäksi Jyväskylässä pieni toimipiste, jossa käsitellään perillesaamattomat postilähetykset. Viestintävirastolla on yhteiskunnassa tärkeä rooli elintärkeiden toimintojen turvaamisessa.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli tarkastella Viestintäviraston kriisiviestinnän valmiuksia ja nykyisiä toimintaympäristön vaatimia haasteita. Tavoitteena oli luoda Viestintäviraston johdolle ja henkilöstölle paremmat edellytykset mahdollisten kriisitilanteiden hallintaan, toisin sanoen kriisiviestintävalmiuksien yhä parempi ylläpito. Tavoitteena oli kehittää uusi, ajanmukainen kriisiviestintäohje, joka tukee viraston johtoa ja henkilöstöä kriisitilanteiden hoitamisessa.
Kehittämistehtävä oli case-tutkimus, jonka menetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimuksen suunnittelu aloitettiin keväällä 2012. Nykytilan arviointi ja ydinryhmän, ts. riskienhallinnan ohjausryhmän teemahaastattelut toteutettiin vuoden 2012 syyskuusta tammikuuhun 2013. Kriisiviestintäohjeen laadinta ajoittui syksyyn 2013 ja sitä jatkettiin kevään ajan vuonna 2014. Viestintätoimiston konsultointi ja viestintätiimin kommentointi kriisiviestintäohjeeseen toteutettiin helmi-maaliskuussa 2014.
Työelämän kehittämistehtävän tuloksena syntyi uusi, koko Viestintävirastoa palveleva kriisiviestintäohje, joka auttaa pitämään paremmin yllä kriisiviestintävalmiuksia. Viestintäviraston toimintakenttä on laaja ja haastava. Siksi myös kriisiviestintäohjeen luominen tällaiselle organisaatiolle on ollut haastava ja mielenkiintoinen prosessi. Kehittämistehtävä rajautui yhden, koko virastoa koskevan kriisiviestintäohjeen luomiseen. Tehtävässä ei tehty erillisiä kriisiviestintäohjeita viraston eri substanssitoimialoille.
Kriisiviestintäohjeen laatiminen jäi hyvään vaiheeseen tämän opinnäytetyön valmistuttua keväällä 2014. Kriisiviestintäohjeen hiominen lopulliseen muotoon ja lanseeraus henkilöstölle sekä ohjeen testaus osana Viestintäviraston valmiusharjoitusta toteutetaan kesä-syyskaudella 2014.
Kehittämistehtävän tavoitteena oli tarkastella Viestintäviraston kriisiviestinnän valmiuksia ja nykyisiä toimintaympäristön vaatimia haasteita. Tavoitteena oli luoda Viestintäviraston johdolle ja henkilöstölle paremmat edellytykset mahdollisten kriisitilanteiden hallintaan, toisin sanoen kriisiviestintävalmiuksien yhä parempi ylläpito. Tavoitteena oli kehittää uusi, ajanmukainen kriisiviestintäohje, joka tukee viraston johtoa ja henkilöstöä kriisitilanteiden hoitamisessa.
Kehittämistehtävä oli case-tutkimus, jonka menetelmänä oli toimintatutkimus. Tutkimuksen suunnittelu aloitettiin keväällä 2012. Nykytilan arviointi ja ydinryhmän, ts. riskienhallinnan ohjausryhmän teemahaastattelut toteutettiin vuoden 2012 syyskuusta tammikuuhun 2013. Kriisiviestintäohjeen laadinta ajoittui syksyyn 2013 ja sitä jatkettiin kevään ajan vuonna 2014. Viestintätoimiston konsultointi ja viestintätiimin kommentointi kriisiviestintäohjeeseen toteutettiin helmi-maaliskuussa 2014.
Työelämän kehittämistehtävän tuloksena syntyi uusi, koko Viestintävirastoa palveleva kriisiviestintäohje, joka auttaa pitämään paremmin yllä kriisiviestintävalmiuksia. Viestintäviraston toimintakenttä on laaja ja haastava. Siksi myös kriisiviestintäohjeen luominen tällaiselle organisaatiolle on ollut haastava ja mielenkiintoinen prosessi. Kehittämistehtävä rajautui yhden, koko virastoa koskevan kriisiviestintäohjeen luomiseen. Tehtävässä ei tehty erillisiä kriisiviestintäohjeita viraston eri substanssitoimialoille.
Kriisiviestintäohjeen laatiminen jäi hyvään vaiheeseen tämän opinnäytetyön valmistuttua keväällä 2014. Kriisiviestintäohjeen hiominen lopulliseen muotoon ja lanseeraus henkilöstölle sekä ohjeen testaus osana Viestintäviraston valmiusharjoitusta toteutetaan kesä-syyskaudella 2014.