Visuaalisuuden kehittäminen ammattikorkeakoulun median ja taiteen englannin kielen opetuksessa
Kaipiainen, Merja (2014)
Kaipiainen, Merja
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055712
Tiivistelmä
Kehittämistehtävä on laadittu Tampereen ammattikorkeakoulun Kielipalveluille. Tehtävän tarkoituksena on ammattikorkeakoulun median ja kuvataiteiden englanninkielisen koulutusohjelman DP in Media and Fine Arts englannin opetuksen visuaalisen havainnoinnin ja visualisoinnin kehittäminen. Työn tavoitteena on kehittää englannin opetusta kohti integroitua kielenopetusta siten, että oppiaineiden visuaalisuus otetaan huomioon opetuksen suunnittelussa. Tavoitteena on myös hankkeen laajempi sovellettavuus ammatillisessa kieltenopetuksessa.
Kehittämistehtävässä pyritään yksittäisen englannin kurssin avulla saamaan uutta tietoa ja ymmärrystä kielenopetuksen visuaalisesta havainnollistamisesta, kuvan ja sanan vuorovaikutuksesta ja visuaalisen substanssin integroimisesta kielenopetukseen. Hankkeessa selvitetään tapaustutkimuksen (case study) menetelmällä visuaalista havainnollistamista ja visualisointia ammattikorkeakoulun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa on käytetty laadullisia menetelmiä: osallistuvaa havainnointia ja opettajille lähetettyä kyselyä. Tutkimustuloksia on analysoitu laadullisen tutkimuksen keinoin ja niiden pohjalta on esitetty opetuksen visuaalisen havainnoinnin ja visualisoinnin kehittämistarpeita ja kehittämisideoita englannin kielen tulevaisuuden opetukseen.
Tulevaisuuden englannin opetuksen kehittämisessä esiin nousevat kolme nykyisiin oppimiskäsityksiin nojaavaa kehittämisideaa: integroitu kielenopetus, verkkotyökalujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa ja luovuuspedagogiset lähestymistavat. Työssä esitetään menetelmiä ja ideoita opetuksen visuaalisen havainnollistamisen ja visualisoinnin lisäämiseksi ja kehittämiseksi pyrkien edistämään kielenopetuksen työelämälähtöisyyttä, opiskelijoiden toimijuutta ja luovuutta sekä yhteisöllisyyttä.
Kehittämistehtävässä pyritään yksittäisen englannin kurssin avulla saamaan uutta tietoa ja ymmärrystä kielenopetuksen visuaalisesta havainnollistamisesta, kuvan ja sanan vuorovaikutuksesta ja visuaalisen substanssin integroimisesta kielenopetukseen. Hankkeessa selvitetään tapaustutkimuksen (case study) menetelmällä visuaalista havainnollistamista ja visualisointia ammattikorkeakoulun englannin kielen opetuksessa. Tutkimuksessa on käytetty laadullisia menetelmiä: osallistuvaa havainnointia ja opettajille lähetettyä kyselyä. Tutkimustuloksia on analysoitu laadullisen tutkimuksen keinoin ja niiden pohjalta on esitetty opetuksen visuaalisen havainnoinnin ja visualisoinnin kehittämistarpeita ja kehittämisideoita englannin kielen tulevaisuuden opetukseen.
Tulevaisuuden englannin opetuksen kehittämisessä esiin nousevat kolme nykyisiin oppimiskäsityksiin nojaavaa kehittämisideaa: integroitu kielenopetus, verkkotyökalujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa ja luovuuspedagogiset lähestymistavat. Työssä esitetään menetelmiä ja ideoita opetuksen visuaalisen havainnollistamisen ja visualisoinnin lisäämiseksi ja kehittämiseksi pyrkien edistämään kielenopetuksen työelämälähtöisyyttä, opiskelijoiden toimijuutta ja luovuutta sekä yhteisöllisyyttä.