Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomi vaikia, paljon verbi : Turvapaikan saaneiden naisten ja opettajien kokemuksia suomen kielen opiskelusta kotoutumiskoulutuksessa

Karvonen, Taina (2014)

Avaa tiedosto
Karvonen Taina.pdf (706.1Kt)
Lataukset: 


Karvonen, Taina
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405045645
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää turvapaikan saaneiden naisten sekä opettajien kokemuksia kotoutumiskoulutukseen liittyvästä suomen kielen opiskelusta. Tavoitteena oli saada näkemys siitä, että millä menetelmillä kieltä opiskellaan, kun kyseessä on henkilö, jolla ei ole luku- tai kirjoitustaitoa tai taidot ovat vähäiset. Lisäksi tarkoituksena oli saada kokonaiskuva kotouttamisen toimenpiteistä yhteiskunta- ja yksilötasolla ennen kotoutumiskoulutuksen alkua.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskeisiä käsitteitä ovat kuntapaikan saaminen, alkukartoitus ja kotoutumissuunnitelma ennen kotoutumiskoulutuksen alkua. Kotoutumiskoulutuksen teoriaosuus käsittelee suomenkielen opiskeluja ja kielen oppimisen haasteita.
Tutkimuksesta nousi esille se, että luku- ja kirjoitustaidottomien henkilöiden alkuvaiheen opetuksen pitäisi tapahtua pienissä alle 10 hengen ryhmissä, koska opis keleminen joudutaan aloittamaan alkeista. Ensin pitäisi opetella puhumaan ja oppimaan yksittäisiä sanoja. Tämän jälkeen vähitellen ryhdyttäisiin opiskelemaan kirjaimia ja kirjoittamisen alkeita. Puhumaan oppimista pidettiin tärkeämpänä, sillä tätä taitoa tarvitaan arkielämän tilanteissa ja omien asioiden hoidossa.
Kieltä toivottiin opiskeltavan toiminnallisissa pienissä ryhmissä, sillä tällä tavoin asiat jäivät paremmin mieleen ja jokaisella oli mahdollisuus puhua suomea. Haastattelujen perusteella työharjoittelua ei pidetty ensisijassa tärkeänä kielen oppimisen suhteen, koska työharjoitteluissa työtä tehtiin yksin eikä suomen kieltä voinut puhua niin paljon kuin olisi toivottu. Työharjoittelua pidettiin myöhemmässä vaiheessa hyvänä, koska tällä tavoin sai käytännön kokemusta suomalaisista työyhteisöistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste