Föräldrar, ungdomar och rusmedel : en kvalitativ studie om föräldrars erfarenheter om klientskap vid Håven-Hjälpstation för missbrukande ungdomar
Haili, Johanna (2014)
Haili, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405035640
Tiivistelmä
Examensarbetets syfte är att undersöka föräldrars erfarenheter om klientskap vid Håven-Hjälpstation för missbrukande ungdomar samt att presentera Håvens verksamhet. Håven är en verksamhetsform som missbrukarvården tillsammans med barnskyddet har utvecklat i Vasa. Examensarbetet behandlar minderåriga ungdomars rusmedelsbruk ur ett perspektiv vars syfte är att ge information och råd till föräldrar för att kunna förebygga samt ingripa i ungdomars rusmedelsbruk redan i ett tidigt skede. I examensarbetet behandlas bl.a. den första rusmedelprövningen, ungdomars attityder till rusmedel, vad föräldrar kan göra för att förebygga ungas rusmedelsbruk, riskbruk, missbruk, beroende samt medberoende.
I arbetets empiriska del redovisas resultat från en enkätstudie som riktades till föräldrar som tidigare hade varit klienter hos Håven för att utreda deras erfarenheter om klientskapet samt för att finna förslag till verksamhetens vidareutveckling. Syftet med undersökningen var att utreda vad föräldrar har tyckt om verksamhetsformen, som är ett samarbete mellan missbrukarvården och barnskyddet, samt hurudan service föräldrar behöver när den ungas rusmedelsbruk orsakar bekymmer.
På grund av att undersökningen behandlar ett mycket känsligt ämne fanns det ett stort bortfall av respondenter i undersökningen, vilket påverkade skribentens sätt att tolka resultaten. Eftersom bortfallet var så stort, kan skribenten inte säga något om hur representativa svaren är för hela gruppen, men skribenten har noggrannare försökt fokusera på vad respondenterna har tagit upp. Detta för att få en typ av helhetsförståelse av respondenternas erfarenheter och upplevelser. Undersökningsresultaten visar att respondenterna har varit nöjda med hur de har blivit bemötta samt att respondenterna anser att samarbetet mellan Håven och barnskyddet är värdefullt. Resultaten visade också att respondenterna önskar att ett bredare samarbete med andra aktörer, som t.ex. polisen, skola, hälsovård och ungdomsföreningar, skulle utvecklas. Respondenterna önskar också att Håven skulle erbjuda mer hjälp och stöd till föräldrarna eftersom behovet av hjälp, stöd och råd ofta är stort. The primary aim of this study was to explore parents’ experiences of being clients at Haavi and to obtain suggestions for further service development. It provides a concise introduction of Haavi help station for substance-abusing adolescents, which is located in Vaasa and is a result of collaboration between Substance Abuse Treatment Services and the Child Welfare Office. The theoretical part of thesis deals with the issue of adolescent substance abuse (ASA) from a perspective that provides parents with information and guidance on issues such as assessment of reasons (influential factors) for youngsters trying drugs in the first place, young people's attitudes towards the most commonly used drugs such as alcohol and cannabis, what parents can do to prevent and intervene in substance abuse by their children, hazardous use, addiction and codependency.
The empirical part of the research describes the results based on information collected through a questionnaire addressed to parents who have previously been clients of Haavi, in order to gather their experiences of the client relationship for further development or improvement of Haavi's services. A qualitative analysis of the information was carried out in order to investigate what parents thought of Haavi's services and what kind of support parents need in connection with their adolescent's substance use. Since the survey response rate was low, the survey findings have limited implications and therefore a sample of the study cannot be used as a definitive representation of whole client population. Therefore, the qualitative analysis of the survey focused more on the contents of the information received from respondents, in order to outline a comprehensive picture of their experiences as clients at Haavi.
The findings indicate that in general, the respondents were satisfied with how they were approached and believe that the cooperation between Haavi help station for substance-abusing adolescents and the Child Welfare Office is functioning well. Furthermore, the results showed that respondents wish to increase the cooperation between Haavi and other institutions such as the police, schools, health care and youth associations. The respondents would also like Haavi to offer more help, support and advice to parents, as their need for all of these is often critically large.
I arbetets empiriska del redovisas resultat från en enkätstudie som riktades till föräldrar som tidigare hade varit klienter hos Håven för att utreda deras erfarenheter om klientskapet samt för att finna förslag till verksamhetens vidareutveckling. Syftet med undersökningen var att utreda vad föräldrar har tyckt om verksamhetsformen, som är ett samarbete mellan missbrukarvården och barnskyddet, samt hurudan service föräldrar behöver när den ungas rusmedelsbruk orsakar bekymmer.
På grund av att undersökningen behandlar ett mycket känsligt ämne fanns det ett stort bortfall av respondenter i undersökningen, vilket påverkade skribentens sätt att tolka resultaten. Eftersom bortfallet var så stort, kan skribenten inte säga något om hur representativa svaren är för hela gruppen, men skribenten har noggrannare försökt fokusera på vad respondenterna har tagit upp. Detta för att få en typ av helhetsförståelse av respondenternas erfarenheter och upplevelser. Undersökningsresultaten visar att respondenterna har varit nöjda med hur de har blivit bemötta samt att respondenterna anser att samarbetet mellan Håven och barnskyddet är värdefullt. Resultaten visade också att respondenterna önskar att ett bredare samarbete med andra aktörer, som t.ex. polisen, skola, hälsovård och ungdomsföreningar, skulle utvecklas. Respondenterna önskar också att Håven skulle erbjuda mer hjälp och stöd till föräldrarna eftersom behovet av hjälp, stöd och råd ofta är stort.
The empirical part of the research describes the results based on information collected through a questionnaire addressed to parents who have previously been clients of Haavi, in order to gather their experiences of the client relationship for further development or improvement of Haavi's services. A qualitative analysis of the information was carried out in order to investigate what parents thought of Haavi's services and what kind of support parents need in connection with their adolescent's substance use. Since the survey response rate was low, the survey findings have limited implications and therefore a sample of the study cannot be used as a definitive representation of whole client population. Therefore, the qualitative analysis of the survey focused more on the contents of the information received from respondents, in order to outline a comprehensive picture of their experiences as clients at Haavi.
The findings indicate that in general, the respondents were satisfied with how they were approached and believe that the cooperation between Haavi help station for substance-abusing adolescents and the Child Welfare Office is functioning well. Furthermore, the results showed that respondents wish to increase the cooperation between Haavi and other institutions such as the police, schools, health care and youth associations. The respondents would also like Haavi to offer more help, support and advice to parents, as their need for all of these is often critically large.