Sosiaalisen median hyödyntäminen B2B-myyntiä tekevän yrityksen myynnin lisäämisessä
Hautamäki, Ronja (2014)
Hautamäki, Ronja
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055847
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin B2B-myyntiä tekevä yritys on onnistunut tavoittamaan asiakkaansa sosiaalisen median markkinoinnillaan. Työn toimeksiantajana oli seinäjokelainen markkinoinnin ja myynnin alan konsultointiyritys. Työ perustui toimeksiantajan asiakkaille tehtyihin haastatteluihin ja sitä kautta kerättyihin kehitysehdotuksiin toimeksiantajan sosiaalisen median markkinoinnin kehittämiseksi.
Työ eteni B2B-käsitteen sekä sosiaalisen median määritelmän analysoinnista ja sen eri kanavien esittelemisestä tutkimustuloksiin sekä konkreettisiin toimenpiteisiin, jotka yrityksen kannattaisi tehdä parantaakseen näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta puhelinhaastattelun muodossa. Tutkimuksessa saatiin vastaukset yhteensä 12 yritysasiakkaalta. Tulokset osoittivat, että toimeksiantaja on ollut Facebook-sivullaan tarpeeksi aktiivinen, mutta muut kanavat ovat jääneet sen osalta vähemmälle huomiolle. Haastateltujen antamat kehitysehdotukset kehottavat yritystä kiinnittämään huomiota aktiivisuuden lisäksi myös sisällön erilaistamiseen, monipuolistamiseen sekä vuorovaikutuksen lisäämiseen. Työn lopputuloksena syntyi kehittämissuunnitelma yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin kehityskohteista.
Työ eteni B2B-käsitteen sekä sosiaalisen median määritelmän analysoinnista ja sen eri kanavien esittelemisestä tutkimustuloksiin sekä konkreettisiin toimenpiteisiin, jotka yrityksen kannattaisi tehdä parantaakseen näkyvyyttään sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta puhelinhaastattelun muodossa. Tutkimuksessa saatiin vastaukset yhteensä 12 yritysasiakkaalta. Tulokset osoittivat, että toimeksiantaja on ollut Facebook-sivullaan tarpeeksi aktiivinen, mutta muut kanavat ovat jääneet sen osalta vähemmälle huomiolle. Haastateltujen antamat kehitysehdotukset kehottavat yritystä kiinnittämään huomiota aktiivisuuden lisäksi myös sisällön erilaistamiseen, monipuolistamiseen sekä vuorovaikutuksen lisäämiseen. Työn lopputuloksena syntyi kehittämissuunnitelma yrityksen sosiaalisen median markkinoinnin kehityskohteista.
