Opetusterminaali työelämää simuloivana oppimisympäristönä
Eskola, Jorma (2014)
Eskola, Jorma
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066097
Tiivistelmä
Tämän toimintatutkimuksen kohteena oli Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymän (PKKY:n) logistiikan perustutkinnon kehittämisprosessi, jonka tuloksena suunniteltiin opetusterminaali. Prosessi käynnistyi logistiikan yksikössä tehtyä päätöksen täydentää opetusvälineistöä ajoneuvopäätteillä vastatakseen työelämän odotuksiin koulutuksen kehittämisestä. Telematiikan sovellusten nopea kehitys muuttaa tavara- ja tietovirtojen hallintaa ja lisää uudenlaisia vaatimuksia työntekijöiden teknologia osaamiselle.
Tutkimuksen kytkeminen kehittämisprosessiin tuli ajankohtaiseksi, kun alkuperäinen suunnitelma laajeni laitehankinnasta opetuksen sisällölliseksi ja menetelmälliseksi uudistamiseksi. Tutkimusta rajattiin kysymällä, millainen oppimisympäristö tarjoaa opiskelijoiden mahdollisuuksia omaksua terminaalityössä tarvittavat perustiedot ja -taidot. Toimintatutkimukseen luonteen mukaisesti arvioitiin myös kehittämisprosessia siihen osallistuneiden omana oppimisprosessina.
Kehittämistyön lopputuloksena oppilaitoksessa vähällä käytöllä olleet sisä- ja ulkovarasto varustettiin työelämää simuloivaksi toimintaympäristöksi. Siellä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan tavarankuljetusketjun hoitamista käyttäen telematiikan sovelluksia. Opetusterminaalin merkitystä oppisen tukemisessa arvioitiin ammatilliselle peruskoulutukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Tarkasteltaessa prosessin merkitystä kehittämistyöhön osallistuneille opettajille huomio kohdentui siihen, kuinka teknologiatieto integroituu ammattiaineiden sisältötietoon ja pedagogiikkaan. Aikaisemmin julkistetut tutkimukset tukivat käsitystä, jonka mukaan ammatillisessa peruskoulutuksessa kannattaa keskittyä oleelliseen. Tässä tutkimuksessa se merkitsi rohkeutta jättää pois ICT-alan ja laiteteknologian erityisosaaminen.
Tutkimuksen kytkeminen kehittämisprosessiin tuli ajankohtaiseksi, kun alkuperäinen suunnitelma laajeni laitehankinnasta opetuksen sisällölliseksi ja menetelmälliseksi uudistamiseksi. Tutkimusta rajattiin kysymällä, millainen oppimisympäristö tarjoaa opiskelijoiden mahdollisuuksia omaksua terminaalityössä tarvittavat perustiedot ja -taidot. Toimintatutkimukseen luonteen mukaisesti arvioitiin myös kehittämisprosessia siihen osallistuneiden omana oppimisprosessina.
Kehittämistyön lopputuloksena oppilaitoksessa vähällä käytöllä olleet sisä- ja ulkovarasto varustettiin työelämää simuloivaksi toimintaympäristöksi. Siellä opiskelijat pääsevät harjoittelemaan tavarankuljetusketjun hoitamista käyttäen telematiikan sovelluksia. Opetusterminaalin merkitystä oppisen tukemisessa arvioitiin ammatilliselle peruskoulutukselle asetettujen tavoitteiden näkökulmasta. Tarkasteltaessa prosessin merkitystä kehittämistyöhön osallistuneille opettajille huomio kohdentui siihen, kuinka teknologiatieto integroituu ammattiaineiden sisältötietoon ja pedagogiikkaan. Aikaisemmin julkistetut tutkimukset tukivat käsitystä, jonka mukaan ammatillisessa peruskoulutuksessa kannattaa keskittyä oleelliseen. Tässä tutkimuksessa se merkitsi rohkeutta jättää pois ICT-alan ja laiteteknologian erityisosaaminen.