Keräilyn muutosprosessin onnistuminen työntekijän kannalta
Lind, Taavi (2014)
Lind, Taavi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066075
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Valio Oy:n Jyväskylän toimipaikka. Valio Jyväskylän toimipaikalla otettiin käyttöön syksyllä 2013 ääniohjattu keräily. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia työntekijöiden mielipiteitä tämän muutosprosessin onnistumisesta heidän näkökulmastaan. Opinnäytetyö ei ota kantaa onnistumisen muihin mittareihin kuin työntekijöiden tyytyväisyyteen. Työn tavoitteena oli kehittää tulevien projektien johtamista ja antaa mahdollisia suosituksia.
Tutkimus toteutettiin työntekijöille järjestetyllä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa oli kolme erilaista kokonaisuutta. Jokaisessa kokonaisuudessa oli valmiiksi esitettyjä väittämiä, joihin vastaajien tuli ilmaista mielipiteensä. Jokaista kokonaisuutta oli myös mahdollisuus kommentoida vapaasti sanallisesti. Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin alan kirjallisia lähteitä ja internetissä julkaistuja artikkeleita.
Kyselyn tuloksena saatiin kattava työntekijöiden mielipide muutosprosessin onnistumisesta. Tulosten perusteella muutosprosessi onnistui hyvin, vaikka ohjelmiston myöhäinen luovutusajankohta aiheuttikin haasteita käyttöönotolle. Vaikka kyselyssä kaikki kokonaisuudet saivatkin kohtuullisen hyvän arvostelun, heikoimmaksi kokonaisuudeksi osa-alueeksi arvioitiin käyttöönoton jälkeinen aika.
Opinnäytetyön lopputuloksena julkaistiin yksi suositus, vaikka työntekijöiden tyytyväisyys olikin hyvällä tasolla. Opinnäytetyö suosittaa kiinnittämään enemmän huomiota käyttöönoton jälkeiseen aikaan.
Tutkimus toteutettiin työntekijöille järjestetyllä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeessa oli kolme erilaista kokonaisuutta. Jokaisessa kokonaisuudessa oli valmiiksi esitettyjä väittämiä, joihin vastaajien tuli ilmaista mielipiteensä. Jokaista kokonaisuutta oli myös mahdollisuus kommentoida vapaasti sanallisesti. Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin alan kirjallisia lähteitä ja internetissä julkaistuja artikkeleita.
Kyselyn tuloksena saatiin kattava työntekijöiden mielipide muutosprosessin onnistumisesta. Tulosten perusteella muutosprosessi onnistui hyvin, vaikka ohjelmiston myöhäinen luovutusajankohta aiheuttikin haasteita käyttöönotolle. Vaikka kyselyssä kaikki kokonaisuudet saivatkin kohtuullisen hyvän arvostelun, heikoimmaksi kokonaisuudeksi osa-alueeksi arvioitiin käyttöönoton jälkeinen aika.
Opinnäytetyön lopputuloksena julkaistiin yksi suositus, vaikka työntekijöiden tyytyväisyys olikin hyvällä tasolla. Opinnäytetyö suosittaa kiinnittämään enemmän huomiota käyttöönoton jälkeiseen aikaan.