Kuinka voi näytelmä?
Hannula, Akseli (2014)
Hannula, Akseli
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405055774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on reflektoiva raportti keväällä 2013 Turun Kaupunginteatterissa alkaneesta prosessista. Tilataan näytelmä -niminen projekti piti sisällään keskustelutyöpajoja, joissa kartoitettiin näytelmäkirjallisuuden olemusta ja asemaa suomalaisessa kirjallisuudessa ja teatterissa sekä seurattiin kolmen Teatterikorkeakoulun dramaturgiopiskelijan kirjoitusprosessia. Työryhmän ydinkysymys oli: miten puhua (keskeneräisestä) näytelmästä?
Projektin vetäjänä toimi Turun Kaupunginteatterin dramaturgi, näytelmäkirjailija Satu Rasila. Työpajoihin osallistuivat lisäksi näytelmäkirjailijat Heini Junkkaala, Maria Kilpi, Laura Ruohonen, dramaturgi ja kääntäjä Jukka-Pekka Pajunen, Turun Kaupunginteatterin johtaja Raija-Liisa Seilo sekä Teatterikorkeakulun dramaturgian koulutusohjelman opiskelijat Vappu Kuuluvainen, Eira Virekoski ja Salla Viikka. Itse olin mukana tallentajan roolissa. Nauhoitin keskustelut, joiden pohjalta kirjoitin muistiot tapaamisista. Projektin julkinen päätöspiste oli syksyllä 2013 Kaupunginteatterin Pikkolo-näyttämöllä pidetty lukudraamatilaisuus, jossa esitettiin osia opiskelijoiden kirjoittamien näytelmätekstien versioista.
Opinnäytetyössäni raportoin prosessin kulkua sekä jatkan pohdintaa keskittymällä muutamaan työpajoissa pinnalle nousseeseen teemaan. Ensisijaisena kirjallisena lähteenä käytän Paula Salmisen ja Elina Snickerin toimittamaa kirjaa Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja. Se on näytelmää ja näytelmäkirjailijan työtä tutkiva artikkelikokoelma, jonka kirjoittajat ovat kotimaisen teatterin ammattilaisia dramaturgista teatterijohtajaan, yhdistävänä tekijänään läheinen suhde näytelmätekstiin. Valikoin työpajoissa käydystä vuoropuhelusta keskeisen asiasisällön, puran sen kirjalliseen muotoon, jäsennän tekstin aihealueittain ja vertaan materiaalia toisiin lähteisiin sekä omaan ajatteluuni. Materiaalin rajaamiseksi jätän opiskelijoiden kirjoitusprosessit tämän työn ulkopuolelle ja keskityn Tilataan näytelmä -työpajoissa käytyyn yleiseen keskusteluun.
Päättöluvussa teen johtopäätökset työn tuloksista. Käy ilmi, että teatterinjohtajan tulosodotuksiin perustuva toimintamalli on jossain määrin ristiriidassa näytelmäkirjailijan työn luonteen kanssa. Keskeisimmäksi puheenaiheeksi osoittautuu luonnollisesti kieli. Sen esteettisten ja funktionaalisten arvojen huomioiminen määrittää edelleen näytelmäkirjailijan työtä. Kirjoittajan ja ohjaajan välinen suhde on nykyiselläänkin kompleksinen: esittävien taiteiden rajojen hämärtyessä näiden kahden on määriteltävä tuo suhde yhä uudelleen.
Projektin vetäjänä toimi Turun Kaupunginteatterin dramaturgi, näytelmäkirjailija Satu Rasila. Työpajoihin osallistuivat lisäksi näytelmäkirjailijat Heini Junkkaala, Maria Kilpi, Laura Ruohonen, dramaturgi ja kääntäjä Jukka-Pekka Pajunen, Turun Kaupunginteatterin johtaja Raija-Liisa Seilo sekä Teatterikorkeakulun dramaturgian koulutusohjelman opiskelijat Vappu Kuuluvainen, Eira Virekoski ja Salla Viikka. Itse olin mukana tallentajan roolissa. Nauhoitin keskustelut, joiden pohjalta kirjoitin muistiot tapaamisista. Projektin julkinen päätöspiste oli syksyllä 2013 Kaupunginteatterin Pikkolo-näyttämöllä pidetty lukudraamatilaisuus, jossa esitettiin osia opiskelijoiden kirjoittamien näytelmätekstien versioista.
Opinnäytetyössäni raportoin prosessin kulkua sekä jatkan pohdintaa keskittymällä muutamaan työpajoissa pinnalle nousseeseen teemaan. Ensisijaisena kirjallisena lähteenä käytän Paula Salmisen ja Elina Snickerin toimittamaa kirjaa Jumalainen näytelmä: dramaturgisia työkaluja. Se on näytelmää ja näytelmäkirjailijan työtä tutkiva artikkelikokoelma, jonka kirjoittajat ovat kotimaisen teatterin ammattilaisia dramaturgista teatterijohtajaan, yhdistävänä tekijänään läheinen suhde näytelmätekstiin. Valikoin työpajoissa käydystä vuoropuhelusta keskeisen asiasisällön, puran sen kirjalliseen muotoon, jäsennän tekstin aihealueittain ja vertaan materiaalia toisiin lähteisiin sekä omaan ajatteluuni. Materiaalin rajaamiseksi jätän opiskelijoiden kirjoitusprosessit tämän työn ulkopuolelle ja keskityn Tilataan näytelmä -työpajoissa käytyyn yleiseen keskusteluun.
Päättöluvussa teen johtopäätökset työn tuloksista. Käy ilmi, että teatterinjohtajan tulosodotuksiin perustuva toimintamalli on jossain määrin ristiriidassa näytelmäkirjailijan työn luonteen kanssa. Keskeisimmäksi puheenaiheeksi osoittautuu luonnollisesti kieli. Sen esteettisten ja funktionaalisten arvojen huomioiminen määrittää edelleen näytelmäkirjailijan työtä. Kirjoittajan ja ohjaajan välinen suhde on nykyiselläänkin kompleksinen: esittävien taiteiden rajojen hämärtyessä näiden kahden on määriteltävä tuo suhde yhä uudelleen.