Mielikuva Meksikosta vaihto-opiskelukohteena : Kyselytutkimus suomalaisopiskelijoille
Tiainen, Suvi (2014)
Tiainen, Suvi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405066125
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää suomalaisten opiskelijoiden mielikuvaa Meksikosta vaihto-opiskelukohteena. Kansainväliset vaihto-opiskelijat ovat tärkeitä tulonlähteitä ja osaamispääomaa kohdemaille. Suomalaisten vaihto-opiskelijoiden määrä Meksikossa on laskenut voimakkaasti parina edellisenä vuonna. Vaihtokohteen valintaan vaikuttaa mielikuva, joten sen selvittäminen on tärkeää.
Mielikuvaa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat suomalaiset opiskelijat. Tutkimukseen saatiin vastauksia 128 henkilöltä. Vastaajista puolet oli iältään alle 25-vuotiaita ja opiskelutaustaltaan kolme neljännestä alemman korkeakouluasteen opiskelijoita. Kaikki ikäluokat ja koulutusasteet olivat kuitenkin edustettuina.
Tutkimusta varten muodostettiin teoreettinen viitekehys, joka perustuu teoriaan matkakohteen mielikuvan muodostumisesta. Tätä täydennettiin aiempien matkakohteen mielikuvaa ja kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita tutkineiden tutkimusten tuloksilla. Näiden perusteella laadittiin strukturoitu kyselylomake. Varsinainen kysely toteutettiin internet kyselynä. Tiedot analysoitiin käyttämällä kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen perusteella mielikuva Meksikosta on varsin positiivinen ja käytännössä kaikki vastaajat olivat valmiita harkitsemaan Meksikoa matka- tai vaihtokohteena. Mielikuvaa Meksikosta värittää tutut stereotypiat. Muun muassa meksikolainen ruoka, ystävälliset ihmiset, lämpö ja historialliset kohteet nousivat esiin. Huumeet ja rikollisuus olivat ainoita negatiivisia asioita. Kiinnostava löytö oli ennakko-odotusten vastainen, päivä- ja aikuisopiskelijoiden välillä ei ollut eroa mielipiteessä Meksikosta vaihtokohteena. Tutkimustulokset antoivat tukea osin teoreettisen viitekehyksen oletuksille. Tukea sai olettamus Meksikossa käyneiden muita yksityiskohtaisemmasta mielikuvasta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää markkinoitaessa Meksikoa vaihto-opiskelukohteena suomalaisopiskelijoille.
Mielikuvaa selvitettiin kyselytutkimuksen avulla. Tutkimuksen perusjoukkona olivat suomalaiset opiskelijat. Tutkimukseen saatiin vastauksia 128 henkilöltä. Vastaajista puolet oli iältään alle 25-vuotiaita ja opiskelutaustaltaan kolme neljännestä alemman korkeakouluasteen opiskelijoita. Kaikki ikäluokat ja koulutusasteet olivat kuitenkin edustettuina.
Tutkimusta varten muodostettiin teoreettinen viitekehys, joka perustuu teoriaan matkakohteen mielikuvan muodostumisesta. Tätä täydennettiin aiempien matkakohteen mielikuvaa ja kansainvälisiä vaihto-opiskelijoita tutkineiden tutkimusten tuloksilla. Näiden perusteella laadittiin strukturoitu kyselylomake. Varsinainen kysely toteutettiin internet kyselynä. Tiedot analysoitiin käyttämällä kvantitatiivisia menetelmiä.
Tutkimuksen perusteella mielikuva Meksikosta on varsin positiivinen ja käytännössä kaikki vastaajat olivat valmiita harkitsemaan Meksikoa matka- tai vaihtokohteena. Mielikuvaa Meksikosta värittää tutut stereotypiat. Muun muassa meksikolainen ruoka, ystävälliset ihmiset, lämpö ja historialliset kohteet nousivat esiin. Huumeet ja rikollisuus olivat ainoita negatiivisia asioita. Kiinnostava löytö oli ennakko-odotusten vastainen, päivä- ja aikuisopiskelijoiden välillä ei ollut eroa mielipiteessä Meksikosta vaihtokohteena. Tutkimustulokset antoivat tukea osin teoreettisen viitekehyksen oletuksille. Tukea sai olettamus Meksikossa käyneiden muita yksityiskohtaisemmasta mielikuvasta. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää markkinoitaessa Meksikoa vaihto-opiskelukohteena suomalaisopiskelijoille.