Käyttäjälähtöinen asunnonhakupalvelu asuntosijoittajien ja oman kodin ostajien näkökulmista
Tonteri, Heidi (2014)
Tonteri, Heidi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086494
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086494
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sijoitusasunnon ja oman kodin ostajat kokevat käyttäjälähtöisyyden sähköisissä asunnonhakupalveluissa. Tutkittavaksi sivustoiksi valikoitui Suomen suurin ja suosituin asunnonhakupalvelu Etuovi.com. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä käyttä-jälähtöinen asunnonhakupalvelu tarkoittaa kahden eri käyttäjäryhmän näkökulmista ja miten toiveet asunnonhakupalvelun toiminnallisuudelle eroavat näillä ryhmillä. Lisäksi yhtenä tavoitteena oli selvit-tää, olisiko uuden liiketoiminnan käynnistäminen mahdollista tutkimustulosten perusteella. Tästä syystä työn toimeksiantajana toimii opinnäytetyön tekijän oma yritys.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista otetta. Tutkimusjoukko suoritti tehtävän Etuovi.com -sivustolla ja lisäksi tutkimusjoukkoa haastateltiin tehtävän suorittamisen jälkeen. Tutkimusjoukossa oli sekä oman kodin ostajia että asuntosijoittajia. Haastattelut ja tehtävän suorittaminen nauhoitettiin, ja nauhoituk-set litteroitiin sanatarkasti. Tehtävänä oli sellaisen kohteen löytäminen, josta haastateltava ottaisi yhteyttä, ja haastatteluiden kysymykset koskivat suoritetun tehtävän eri vaihdeiden analysointia.
Tutkimustuloksia käsiteltäessä analysoidaan ensin tutkimusjoukon mielipiteitä tutkittavan sivuston asunnonhakuprosessin käyttäjälähtöisyydestä ja sen jälkeen hahmotellaan uuden asunnonhakupalve-lun toiminnallisuuden rakenteita tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että asuntosijoittajien toiveet asunnonhakupalvelun toiminnallisuudelle poikkeavat oman kodin ostajien toiveista. Uudelle asuntosijoittajille kohdistetulle asunnonhakupalve-lulle on olemassa selkeä tarve, mutta liiketoiminnan käynnistäminen pelkästään tämän yhden palvelun varaan on riskialtista erittäin kovasti kilpailluilla markkinoilla.
Tutkimuksessa käytettiin laadullista otetta. Tutkimusjoukko suoritti tehtävän Etuovi.com -sivustolla ja lisäksi tutkimusjoukkoa haastateltiin tehtävän suorittamisen jälkeen. Tutkimusjoukossa oli sekä oman kodin ostajia että asuntosijoittajia. Haastattelut ja tehtävän suorittaminen nauhoitettiin, ja nauhoituk-set litteroitiin sanatarkasti. Tehtävänä oli sellaisen kohteen löytäminen, josta haastateltava ottaisi yhteyttä, ja haastatteluiden kysymykset koskivat suoritetun tehtävän eri vaihdeiden analysointia.
Tutkimustuloksia käsiteltäessä analysoidaan ensin tutkimusjoukon mielipiteitä tutkittavan sivuston asunnonhakuprosessin käyttäjälähtöisyydestä ja sen jälkeen hahmotellaan uuden asunnonhakupalve-lun toiminnallisuuden rakenteita tutkimustulosten pohjalta.
Tutkimustulokset osoittavat, että asuntosijoittajien toiveet asunnonhakupalvelun toiminnallisuudelle poikkeavat oman kodin ostajien toiveista. Uudelle asuntosijoittajille kohdistetulle asunnonhakupalve-lulle on olemassa selkeä tarve, mutta liiketoiminnan käynnistäminen pelkästään tämän yhden palvelun varaan on riskialtista erittäin kovasti kilpailluilla markkinoilla.