Markkinointiviestinnän kehittäminen hotellin tiloissa : case Hotelli Seurahuone, Kokkola
Koittola, Maija (2014)
Koittola, Maija
Turun ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405076432
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Kokkolan Hotelli Seurahuoneen markkinointiviestintää hotellin tiloissa. Opinnäytetyössä pohditaan, mikä hotellin tiloissa käytetyssä markkinointiviestinnässä on hyvää ja mitä siinä voitaisiin kehittää. Näiden pohjalta laaditaan kehitysehdotuksia, jotka toimitetaan toimeksiantajalle. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy uusi, päivitetty huonekansio hotellin huoneisiin tukemaan hotellin markkinointiviestintää. Huonekansiossa otetaan hotellin asiakkaat huomioon ja sisältö suunnitellaan heidän toivomustensa mukaan. Myös henkilökunnan haastattelussa esille tulleita näkökulmia hyödynnetään huonekansiota suunniteltaessa.
Tutkimusmenetelminä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä kyselyä. Haastattelu tehtiin kolmelle Seurahuoneen vastaanotossa useimmin työskentelevälle henkilölle ja sen avulla kerättiin heidän mielipiteitään Seurahuoneen tiloissa käytettävästä sisäisestä sekä ulkoisesta markkinointiviestinnästä. Seurahuoneen asiakkaille tehtiin kysely, jossa käsiteltiin pääosin huonekansiota. Kyselyssä haluttiin selvittää, pitävätkö asiakkaat huonekansiota edelleen hyödyllisenä markkinointiviestintävälineenä ja mitä he toivoisivat huonekansiosta löytyvän. Kyselyn tuloksia sovellettiin huonekansion toteutuksessa.
Nykyisin markkinointiviestinnän merkitys kasvaa yhä enemmän. Koko ajan kehitetään uusia, innovatiivisia viestintäkeinoja ja matkailualan yritysten on pysyttävä mukana kehityksessä. On osattava vastata asiakkaiden tarpeisiin ja tuotava heille tieto sitä kanavaa kautta, mistä he sen mieluiten haluavat saada. Sosiaalisen median ja muiden sähköisten viestintäkanavien kasvaessa huonekansio saatetaan ehkä kokea vanhanaikaiseksi viestintävälineeksi. Huonekansiosta on kuitenkin mahdollista tehdä myös moderni versio vastaamaan nykypäivän markkinointiviestinnällisiä vaatimuksia. Seurahuoneen uudessa huonekansiossa se esiintyy QR -koodien muodossa, jonka avulla perinteinen huonekansio saadaan yhdistettyä sähköisiin viestintäkanaviin. Näin ollen huonekansiosta saatiin monipuolisempi ja se tukee Seurahuoneen muuta markkinointiviestintää tehokkaasti.
Tutkimusmenetelminä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua sekä kyselyä. Haastattelu tehtiin kolmelle Seurahuoneen vastaanotossa useimmin työskentelevälle henkilölle ja sen avulla kerättiin heidän mielipiteitään Seurahuoneen tiloissa käytettävästä sisäisestä sekä ulkoisesta markkinointiviestinnästä. Seurahuoneen asiakkaille tehtiin kysely, jossa käsiteltiin pääosin huonekansiota. Kyselyssä haluttiin selvittää, pitävätkö asiakkaat huonekansiota edelleen hyödyllisenä markkinointiviestintävälineenä ja mitä he toivoisivat huonekansiosta löytyvän. Kyselyn tuloksia sovellettiin huonekansion toteutuksessa.
Nykyisin markkinointiviestinnän merkitys kasvaa yhä enemmän. Koko ajan kehitetään uusia, innovatiivisia viestintäkeinoja ja matkailualan yritysten on pysyttävä mukana kehityksessä. On osattava vastata asiakkaiden tarpeisiin ja tuotava heille tieto sitä kanavaa kautta, mistä he sen mieluiten haluavat saada. Sosiaalisen median ja muiden sähköisten viestintäkanavien kasvaessa huonekansio saatetaan ehkä kokea vanhanaikaiseksi viestintävälineeksi. Huonekansiosta on kuitenkin mahdollista tehdä myös moderni versio vastaamaan nykypäivän markkinointiviestinnällisiä vaatimuksia. Seurahuoneen uudessa huonekansiossa se esiintyy QR -koodien muodossa, jonka avulla perinteinen huonekansio saadaan yhdistettyä sähköisiin viestintäkanaviin. Näin ollen huonekansiosta saatiin monipuolisempi ja se tukee Seurahuoneen muuta markkinointiviestintää tehokkaasti.