Markkinointisuunnitelma Galleria Virinälle
Saarinen, Kirsi (2022)
Saarinen, Kirsi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203103322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203103322
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia selkeä ja pienillä resursseilla toteutettavissa oleva markkinointisuunnitelma Galleria Virinälle, joka on Virtain kaupungin omistama näyttelytila. Toimeksiantajana oli Virtain Taideyhdistys ry. Työn tavoitteena oli löytää uusia kohderyhmiä, jotka kiinnostuisivat Galleria Virinän palveluista. Galleria Virinälle ei ole laadittu markkinointisuunnitelmaa aiemmin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työn teoreettisessa osuudessa esitellään Galleria Virinä, käsitellään galleriatoimintaa, kulttuuria, kulttuurihyvinvointia, markkinointia ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Nämä aiheet valittiin työhön tukemaan markkinointisuunnitelman laatimista. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, verkkolähteitä, haastatteluja sekä tutkimustietoa. Toiminnallinen osuus koostuu markkinointisuunnitelmasta, joka on opinnäytetyön liitteenä. (liite 2)
Markkinointisuunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin joulukuussa 2021 kyselytutkimus, jolla kartoitettiin vastaajien kiinnostusta Galleria Virinää kohtaan, käyntikertoja sekä kanavia, joista vastaajat toivoivat saavansa tietoa Galleria Virinästä. Lomakkeessa oli myös vapaata vastaustilaa kehitysehdotuksille. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Facebookissa. Lisäksi Galleria Virinässä oli tulostettuna lomakkeita, joihin sai jättää kehitysehdotuksia.
Kyselytutkimukseen tuli 64 vastausta. Vastaajien perusteella tehtiin päätelmä, että Galleria Virinän toiminta ei juuri herätä kiinnostusta alle 30-vuotiaissa miehissä, joten se valikoitui markkinointisuunnitelmassa yhdeksi kohderyhmäksi. Toiseksi kohderyhmäksi valikoituivat taiteilijat, sillä heille kohdistettu markkinointi auttaa galleriaa saamaan taiteilijat kiinnostumaan tilasta näyttelypaikkana. Kolmanneksi kohderyhmäksi valikoitui 40–60-vuotiaat usein näyttelyissä käyvät naiset, koska he voisivat suositella sekä houkutella harvemmin näyttelyissä käyviä kiinnostumaan Galleria Virinästä. Markkinointisuunnitelmaan kirjattiin myös tavoitteet, kanavat, toimet ja resurssit. Lisäksi suunnitelmaan laadittiin esimerkkikuukausi sosiaalisen median julkaisuista ja esitettiin monipuolisesti markkinointi-ideoita ja yhteistyömahdollisuuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta sekä toiminnallisesta osuudesta. Työn teoreettisessa osuudessa esitellään Galleria Virinä, käsitellään galleriatoimintaa, kulttuuria, kulttuurihyvinvointia, markkinointia ja markkinointisuunnitelman teoriaa. Nämä aiheet valittiin työhön tukemaan markkinointisuunnitelman laatimista. Aineistona käytettiin kirjallisuutta, verkkolähteitä, haastatteluja sekä tutkimustietoa. Toiminnallinen osuus koostuu markkinointisuunnitelmasta, joka on opinnäytetyön liitteenä. (liite 2)
Markkinointisuunnitelman laatimisen tueksi toteutettiin joulukuussa 2021 kyselytutkimus, jolla kartoitettiin vastaajien kiinnostusta Galleria Virinää kohtaan, käyntikertoja sekä kanavia, joista vastaajat toivoivat saavansa tietoa Galleria Virinästä. Lomakkeessa oli myös vapaata vastaustilaa kehitysehdotuksille. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä Facebookissa. Lisäksi Galleria Virinässä oli tulostettuna lomakkeita, joihin sai jättää kehitysehdotuksia.
Kyselytutkimukseen tuli 64 vastausta. Vastaajien perusteella tehtiin päätelmä, että Galleria Virinän toiminta ei juuri herätä kiinnostusta alle 30-vuotiaissa miehissä, joten se valikoitui markkinointisuunnitelmassa yhdeksi kohderyhmäksi. Toiseksi kohderyhmäksi valikoituivat taiteilijat, sillä heille kohdistettu markkinointi auttaa galleriaa saamaan taiteilijat kiinnostumaan tilasta näyttelypaikkana. Kolmanneksi kohderyhmäksi valikoitui 40–60-vuotiaat usein näyttelyissä käyvät naiset, koska he voisivat suositella sekä houkutella harvemmin näyttelyissä käyviä kiinnostumaan Galleria Virinästä. Markkinointisuunnitelmaan kirjattiin myös tavoitteet, kanavat, toimet ja resurssit. Lisäksi suunnitelmaan laadittiin esimerkkikuukausi sosiaalisen median julkaisuista ja esitettiin monipuolisesti markkinointi-ideoita ja yhteistyömahdollisuuksia.