Koulunkäynninohjaajien työkiertokokeilu, työhyvinvointi ja työssä viihtyminen erityiskoulussa
Kasari, Susanna (2014)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086559
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086559
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni ja kehityshankkeeni tarkoitus oli työkiertokokeilun avulla selvittää erityiskoulun koulunkäynninohjaajien kokemuksia työkierrosta ja sen vaikutuksista työhyvinvointiin. Kartoitin kyselylomakkeiden ja ryhmähaastattelujen avulla työhyvinvointiin ja työkiertoon liittyviä seikkoja ja kehitysehdotuksia, joilla voitaisiin näitä asioita parantaa. Ensimmäinen kysely toteutettiin työkiertokokeilun alussa ja toinen kysely sen lopussa. Ensimmäiseen kyselyyn vastasi yhdeksän koulunkäynninohjaajaa kymmenestä ja toiseen kahdeksan koulunkäynninohjaajaa. Työkiertokokeilun keskivaiheessa jaoin ohjaajat puoliksi kahteen ryhmään ja tein heille ryhmähaastattelut. Suurin osa ohjaajista viihtyi työssään. Työ koettiin raskaaksi, mutta myös helpoksi. Työkiertokokeilu ei tuonut heille mukanaan paljonkaan positiivisia seikkoja, vaan se koettiin stressaavana. Se toi kuitenkin heille vaihtelua työhön ja he oppivat sen avulla uutta. Lisäksi sain heiltä hyviä kehitysehdotuksia.
Kohderyhmä työskenteli vaikeasti vammaisten oppilaiden opetuksessa. Tutkimuk-seni teoriaosassa kävin ensin läpi kehitysvammaisuuden määritelmää, kehitys-vammaisten opetusta ja kerroin millainen on vaikeavammainen oppijana. Kerroin myös millaista on työskennellä kehitysvammatyössä ja erityiskoulussa ja millaista on koulunkäynninohjaajien työ. Toisessa luvussa käsittelin työyhteisöön liittyviä tekijöitä. Kerroin työhyvinvoinnista, työssä jaksamisesta ja työssä viihtymisestä, muutoksesta ja muutosvastarinnasta, työilmapiiristä, johtamisesta ja työkierosta.
Kohderyhmä työskenteli vaikeasti vammaisten oppilaiden opetuksessa. Tutkimuk-seni teoriaosassa kävin ensin läpi kehitysvammaisuuden määritelmää, kehitys-vammaisten opetusta ja kerroin millainen on vaikeavammainen oppijana. Kerroin myös millaista on työskennellä kehitysvammatyössä ja erityiskoulussa ja millaista on koulunkäynninohjaajien työ. Toisessa luvussa käsittelin työyhteisöön liittyviä tekijöitä. Kerroin työhyvinvoinnista, työssä jaksamisesta ja työssä viihtymisestä, muutoksesta ja muutosvastarinnasta, työilmapiiristä, johtamisesta ja työkierosta.