Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Uudistettu myyntistrategia kansainvälistymiseen : case Clausion Oy

Heiskanen, Linda (2022)

 
Avaa tiedosto
Heiskanen_Linda.pdf (890.6Kt)
Lataukset: 


Heiskanen, Linda
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113369
Tiivistelmä
Clausion Oy on talousohjauksen ratkaisuja tarjoava ohjelmistoyritys, joka irtaantui Baswaresta vuonna 2018. Opinnäytetyö toteutettiin osana Clausion Oy:n strategiaprosessia ja tavoitteena oli muodostaa myyntiorganisaatiolle toimenpidesuositukset kansainvälistymisen pohjaksi. Ensimmäiseksi markkina-alueeksi oli valittu Ruotsi. Opinnäytetyön tarkoitus oli tunnistaa kansainvälistymisen kannalta oleelliset asiakas- ja liiketoimintasegmentit sekä kartoittaa myyntiprosessin kehityskohdat paremman skaalautuvuuden saavuttamiseksi.

Tutkimus suoritettiin konstruktiivisena tutkimuksena ja se koostui neljästä vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa suoritettiin alkukartoitus haastatteluiden avulla, toisessa vaiheessa tehtiin laaja teoreettinen kirjallisuustutkimus, kolmannessa vaiheessa muodostettiin haastatteluiden ja teorian pohjalta uudet toimintamallit, jotka koottiin viimeisessä vaiheessa käytännön toimenpidesuosituksiksi. Käytännön toteutus rajattiin opinnäytetyön ulkopuolelle.

Opinnäytetyössä tunnistettiin kansainvälistymisen kannalta olennaiset segmentoinnin tarpeet sekä arvioitiin Clausionin asemoitumista toimittajana Ruotsin markkinalla. Strategian pohjalta muodostettiin asiakassegmentit, joita sovellettiin myyntiprosesseihin ja organisaatiorakenteeseen. Lisäksi kilpailija-analyysin perusteella tunnistettiin sopiva markkinarako Clausionin asemoitumiseen Ruotsin markkinalla kilpailijoihin nähden.

Opinnäytetyössä analysoitiin myyntiprosessien toimivuutta ja skaalautuvuutta kansainvälistymistä silmällä pitäen. Erityiseksi kehityskohdaksi havaittiin digitaalisten työkalujen ja datan hyödyntäminen osana myyntiprosessia. Suositukseksi muodostui myyntikyvykkyyden lisääminen läpi organisaation sekä asiakkaiden itsepalvelun mahdollistaminen. Myyntiprosessista tunnistettiin myös kohdat, joita olisi mahdollista automatisoida ja muuttaa digitaalisiksi.

Toimenpidesuosituksissa kuvattiin yksityiskohtaisesti uudistettu myyntiprosessi ja myyntiorganisaatio sekä -roolit. Toimenpidesuositukset on vedetty yhteen taulukoksi opinnäytetyön lopussa. Jatkotutkimusmahdollisuuksiksi tunnistettiin segmentoinnin syventäminen, palkitsemismallin arviointi ja uudistaminen sekä arvolupaus ja projektien seurantamallin kehitys.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste