Legends kilpa-auton alustageometria
Lumppio, Ville (2014)
Lumppio, Ville
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086587
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan Legends-luokan kilpa-auton alustageometriaa sekä sen säätömahdollisuuksia. Työn on tarkoitus antaa harrastusta aloittavalle kuljettajalle hyödyllistä tietoa alustan rakenteesta ja ominaisuuksista, joiden avulla voidaan saavuttaa kilpa-autoilun kannalta paremmat ajo-ominaisuudet.
Tutkimuksen kohteena käytettiin Ford -37 Sedan-mallista autoa, joka on yksi lukuisista luokassa käytetyistä automalleista. Legends-luokka kehitettiin Yhdysvalloissa 1990-luvun alkupuolella edulliseksi ja tasaväkiseksi kilpa-autoluokaksi. Nykyään luokka on erittäin suosittu maailmanlaajuisesti. Luokan säännöt ovat erittäin tiukat, minkä vuoksi alustaan tehtävät muutokset ja säädöt ovat monilta osin varsin rajallisia. Säännöt ja autot ovat joka puolella maailmaa samanlaisia, jolloin saatuja tuloksia voidaan hyödyntää pienin varauksin myös muualla päin maailmaa ajettaessa.
Tutkiminen suoritettiin alustan suunnitteluun tarkoitetulla WinGeo3-ohjelmalla, jolla voidaan tarkastella ja analysoida geometriaa monipuolisesti. Työn tuloksena alustan geometriasta ja ominaisuuksista saatiin kattavasti tietoa sekä löydettiin auton ajokäyttäytymisen kannalta tärkeitä sääntöjen puitteissa tehtäviä muutoksia. Työn suhteellisen laajaa teoriaosuutta voidaan hyödyntää yleisesti kaikkien autojen kohdalla. Työstä saatuja tuloksia ei päästy työn tekemisen aikana testaamaan käytännössä, mutta tämäkin toteutetaan tulevaisuudessa.
Tutkimuksen kohteena käytettiin Ford -37 Sedan-mallista autoa, joka on yksi lukuisista luokassa käytetyistä automalleista. Legends-luokka kehitettiin Yhdysvalloissa 1990-luvun alkupuolella edulliseksi ja tasaväkiseksi kilpa-autoluokaksi. Nykyään luokka on erittäin suosittu maailmanlaajuisesti. Luokan säännöt ovat erittäin tiukat, minkä vuoksi alustaan tehtävät muutokset ja säädöt ovat monilta osin varsin rajallisia. Säännöt ja autot ovat joka puolella maailmaa samanlaisia, jolloin saatuja tuloksia voidaan hyödyntää pienin varauksin myös muualla päin maailmaa ajettaessa.
Tutkiminen suoritettiin alustan suunnitteluun tarkoitetulla WinGeo3-ohjelmalla, jolla voidaan tarkastella ja analysoida geometriaa monipuolisesti. Työn tuloksena alustan geometriasta ja ominaisuuksista saatiin kattavasti tietoa sekä löydettiin auton ajokäyttäytymisen kannalta tärkeitä sääntöjen puitteissa tehtäviä muutoksia. Työn suhteellisen laajaa teoriaosuutta voidaan hyödyntää yleisesti kaikkien autojen kohdalla. Työstä saatuja tuloksia ei päästy työn tekemisen aikana testaamaan käytännössä, mutta tämäkin toteutetaan tulevaisuudessa.