Viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan suunnitelma Karhen Ryhmikselle
Ahkio, Maikki (2022)
Ahkio, Maikki
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203113387
Tiivistelmä
Viisivuotiaille järjestettävä pedagoginen toiminta, josta puhutaan viskaritoimintana, on vakiintunut käytäntö suomalaisessa varhaiskasvatuksessa. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tehtiin viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan suunnitelma ryhmäperhepäiväkoti Karhen Ryhmikselle. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen, ja sen tavoitteena oli kehittää Karhen Ryhmiksen viisivuotiaiden lasten pedagogista toimintaa. Opinnäytetyöhön kerättiin aineistoa haastattelemalla viskaritoimintaa toteuttaneita varhaiskasvattajia puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Opinnäytetyön tutkimus oli laadullinen, ja analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia.
Karhen Ryhmikselle tehty pedagogisen toiminnan suunnitelma tehtiin kevätkauden 2021 aikana hyödyntäen haastatteluja sekä ryhmiksen työntekijöiden ja viisivuotiaiden lasten ideoita ja ajatuksia. Suunnitelmaan kirjattiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisia tavoitteita soveltaen ryhmäperhepäiväkodin toimintaympäristöihin ja painotuksiin. Suunnitelma tehtiin hyödynnettäväksi viskaritoimintaa järjestettäessä, huomioiden aina ryhmäkohtaiset kiinnostuksen kohteet ja tarpeet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pienryhmätoimintaa viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan toteutusmuotona sekä viisivuotiaan lapsen kehitystä keskittyen ennen muuta itsesäätelytaitoihin sekä oppimiseen ja motivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Pienryhmätoiminta tai joustava ryhmittely on suositeltu ja vakiintunut toimintatapa erityisesti isoissa päiväkotiryhmissä. Myös viskaritoimintaa järjestetään yleensä pienryhmätoimintana.
Pedagogisen toiminnan suunnittelussa lasten osallisuus ja yksilöllinen kohtaaminen sekä oikea-aikaiset oppimisprosessien käynnistämiset ja kasvattajien joustavuus nousivat tärkeiksi teemoiksi.
Karhen Ryhmikselle tehty pedagogisen toiminnan suunnitelma tehtiin kevätkauden 2021 aikana hyödyntäen haastatteluja sekä ryhmiksen työntekijöiden ja viisivuotiaiden lasten ideoita ja ajatuksia. Suunnitelmaan kirjattiin varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (2018) mukaisia tavoitteita soveltaen ryhmäperhepäiväkodin toimintaympäristöihin ja painotuksiin. Suunnitelma tehtiin hyödynnettäväksi viskaritoimintaa järjestettäessä, huomioiden aina ryhmäkohtaiset kiinnostuksen kohteet ja tarpeet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään pienryhmätoimintaa viisivuotiaiden pedagogisen toiminnan toteutusmuotona sekä viisivuotiaan lapsen kehitystä keskittyen ennen muuta itsesäätelytaitoihin sekä oppimiseen ja motivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Pienryhmätoiminta tai joustava ryhmittely on suositeltu ja vakiintunut toimintatapa erityisesti isoissa päiväkotiryhmissä. Myös viskaritoimintaa järjestetään yleensä pienryhmätoimintana.
Pedagogisen toiminnan suunnittelussa lasten osallisuus ja yksilöllinen kohtaaminen sekä oikea-aikaiset oppimisprosessien käynnistämiset ja kasvattajien joustavuus nousivat tärkeiksi teemoiksi.
