Yritys X - Henkilöstön mielikuva yrityksen brändistä ja brändin näkyvyys myyntitilanteissa
Kemppi, Mari (2014)
Kemppi, Mari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086707
Tiivistelmä
Ennen vanhaan asiantuntijapalveluiden markkinointi pohjautui lähinnä ainoastaan suhdemarkkinointiin ja henkilökohtaisiin suhteisiin. Nykypäivänä asiantuntijapalveluiden markkinointi on olennaista yrityksen menestykselle ja sen olemassaololle. Kun tarjotaan asiakkaille aineettomia palveluja, brändin merkitys yritykselle on erittäin suuri.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten anonyymin asiantuntijapalveluyrityksen, Yritys X:n työntekijät ovat omaksuneet, sisäistäneet ja ymmärtäneet yrityksessä vuonna 2010 – 2011 uudistetun brändin ja asiakaslupaukset sekä millä tavalla brändi välittyy asiakkaille myynti- ja toimeksiantotapaamisissa henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena oli saada vastauksia siihen, vastaako työntekijöiden mielikuva Yritys X:n brändistä yrityksen tavoitemielikuvaa, jotta voidaan tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin brändin jalkaut-tamiseksi.
Yritys X on suomalainen asiantuntijaorganisaatio, jonka palveluksessa on yli 200 työntekijää. Yrityksessä työskentelee asiantuntijoiden lisäksi muuta tukihenkilökuntaa. Työntekijät työskentelevät eri asiantuntijaryhmissä erikoisalansa mukaan. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan ainoastaan yrityksessä työskenteleviä asiantuntijoita. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kesällä 2013. Tutkimukseen valittiin kymmenen yrityksessä työskentelevää asiantuntijaa mahdollisimman monipuolisesti eri asiantuntijaryhmistä. Osa haastateltavista on työskennellyt pitkään yrityksessä ja osa on vielä melko uusia alalla. Haastateltavien valinnassa tavoitteena oli saada haastatteluista mahdollisimman monipuolisia vastauksia.
Vastauksien perusteella voidaan sanoa, että henkilökunnan mielikuva Yritys X:n brändistä vastaa hyvin yrityksen brändin tavoitemielikuvaa ja henkilökunta on omaksunut osan asiakaslupauksista hyvin. Vastaajat kokivat brändin välittyvän myynti- ja toimeksiantotapaamisissa eniten käyttäytymisen, viestinnän, persoonan ja tekemisen kautta.
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten anonyymin asiantuntijapalveluyrityksen, Yritys X:n työntekijät ovat omaksuneet, sisäistäneet ja ymmärtäneet yrityksessä vuonna 2010 – 2011 uudistetun brändin ja asiakaslupaukset sekä millä tavalla brändi välittyy asiakkaille myynti- ja toimeksiantotapaamisissa henkilöstön näkökulmasta. Tavoitteena oli saada vastauksia siihen, vastaako työntekijöiden mielikuva Yritys X:n brändistä yrityksen tavoitemielikuvaa, jotta voidaan tarvittaessa ryhtyä toimenpiteisiin brändin jalkaut-tamiseksi.
Yritys X on suomalainen asiantuntijaorganisaatio, jonka palveluksessa on yli 200 työntekijää. Yrityksessä työskentelee asiantuntijoiden lisäksi muuta tukihenkilökuntaa. Työntekijät työskentelevät eri asiantuntijaryhmissä erikoisalansa mukaan. Tämä opinnäytetyö on rajattu koskemaan ainoastaan yrityksessä työskenteleviä asiantuntijoita. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina kesällä 2013. Tutkimukseen valittiin kymmenen yrityksessä työskentelevää asiantuntijaa mahdollisimman monipuolisesti eri asiantuntijaryhmistä. Osa haastateltavista on työskennellyt pitkään yrityksessä ja osa on vielä melko uusia alalla. Haastateltavien valinnassa tavoitteena oli saada haastatteluista mahdollisimman monipuolisia vastauksia.
Vastauksien perusteella voidaan sanoa, että henkilökunnan mielikuva Yritys X:n brändistä vastaa hyvin yrityksen brändin tavoitemielikuvaa ja henkilökunta on omaksunut osan asiakaslupauksista hyvin. Vastaajat kokivat brändin välittyvän myynti- ja toimeksiantotapaamisissa eniten käyttäytymisen, viestinnän, persoonan ja tekemisen kautta.