Ikääntyneen vajaaravitsemus : Tunnistaminen ja hoito
Viljanen, Mira; Leppäkorpi, Riikka (2014)
Viljanen, Mira
Leppäkorpi, Riikka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405086620
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vahvistaa henkilökunnan tietoa ja osaa-mista ikääntyneen vajaaravitsemuksen tunnistamisessa ja hoidossa. Ta-voitteena oli myös korostaa ikääntyneen ravitsemushoidon tärkeyttä osana kokonaisvaltaista hoitotyötä. Osatavoitteena oli MNA-testin käytön opettaminen ja sen ottaminen työvälineeksi käytännön työhön.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ikääntymisen vaikutuksia ravitsemustilaan, ravitsemustilan arviointia MNA-testin avulla ja ravitsemus-hoidon merkitystä ikääntyneen hyvinvoinnille. Teoriassa tuotiin esille myös keinoja, joiden avulla hoitohenkilökunta voi seurata ravitsemustilaa, vaikuttaa ikääntyneen ravitsemustilaan ja sitä kautta ikääntyneen toimin-takykyyn ja elämänlaatuun.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Teoriasta koostettiin PowerPoint-esitys, jonka pohjalta pidettiin osastotunti tehostetun palvelu-asumisyksikön hoitohenkilökunnalle. Osastotunnin yhteydessä annettiin MNA–testin käytön opetusta. Osastotunnin lopuksi kerättiin palaute valmiiksi laaditulle palautelomakkeelle.
Saadusta palautteesta voitiin päätellä, että suurin osa hoitohenkilökunta koki tietonsa ravitsemushoidosta puutteelliseksi. Aihe koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Ravitsemuskoulutuksen järjestäminen työelämässä oleville voi auttaa riittävän ravitsemushoidon toteuttamisessa ja lisätä hoidon vaikuttavuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ikääntymisen vaikutuksia ravitsemustilaan, ravitsemustilan arviointia MNA-testin avulla ja ravitsemus-hoidon merkitystä ikääntyneen hyvinvoinnille. Teoriassa tuotiin esille myös keinoja, joiden avulla hoitohenkilökunta voi seurata ravitsemustilaa, vaikuttaa ikääntyneen ravitsemustilaan ja sitä kautta ikääntyneen toimin-takykyyn ja elämänlaatuun.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan toiminnallinen. Teoriasta koostettiin PowerPoint-esitys, jonka pohjalta pidettiin osastotunti tehostetun palvelu-asumisyksikön hoitohenkilökunnalle. Osastotunnin yhteydessä annettiin MNA–testin käytön opetusta. Osastotunnin lopuksi kerättiin palaute valmiiksi laaditulle palautelomakkeelle.
Saadusta palautteesta voitiin päätellä, että suurin osa hoitohenkilökunta koki tietonsa ravitsemushoidosta puutteelliseksi. Aihe koettiin tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Ravitsemuskoulutuksen järjestäminen työelämässä oleville voi auttaa riittävän ravitsemushoidon toteuttamisessa ja lisätä hoidon vaikuttavuutta.