Kiinteistön toimivuus palvelujen näkökulmasta : palvelutalo Sammonkoti
Hämäläinen, Sanna; Ylläsjärvi, Hanna (2010)
Hämäläinen, Sanna
Ylläsjärvi, Hanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201002092043
Tiivistelmä
Toimeksiantajana toimi kokonaisvaltaisen asumisen palvelu- ja tuotekonseptin kehittäminen, Sammonkoti-pilotti –hanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka palvelutalo Sammonkodin kiinteistö vastasi eri palveluntuottajien vaatimuksiin ja tarpeisiin. Työssä ei selvitetty asukkaiden tyytyväisyyttä Sammonkotiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiinteistönhoito-, siivous-, ruoka- ja hoito-palveluita.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä, jonka tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus. Kiinteistöä havainnoitiin pohjapiirustusten ja kohteessa vierailun kautta. Teemahaastattelu toteutettiin teoriaosuuteen pohjautuvalla yhtenäisellä haastattelulomakkeella. Jokaisesta palvelusta haastateltiin kahta työntekijää. Lisäksi haastateltiin Sammonkodin palvelupäällikköä.
Haastatteluissa saatiin esiin erilaisia ajatuksia kiinteistön toimivuudesta riippuen siitä, mikä palvelu oli kyseessä. Yleisesti palveluntuottajat olivat Sammonkotiin ja sen tiloihin tyytyväisiä. Tutkimustuloksissa nousi esiin joitain epäkohtia. Tuloksena saatiin tietoa, mitkä ratkaisut helpottivat tai vaikeuttivat palveluntuottamista. Oleellisimmin työtä helpotti uusi rakennus. Selkeimpiä ongelmia olivat kynnykset, käytävien leveys, piha-alueen toimivuus ja asukashuoneiden kalusteet.
Tulokset antavat arvokasta tietoa palveluiden kannalta toimivampien tilojen suunnitteluun. Tutkimus olisi hyvä toistaa, kun kiinteistö on ollut toiminnassa pidemmän aikaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella menetelmällä, jonka tutkimusstrategiaksi valittiin tapaustutkimus. Kiinteistöä havainnoitiin pohjapiirustusten ja kohteessa vierailun kautta. Teemahaastattelu toteutettiin teoriaosuuteen pohjautuvalla yhtenäisellä haastattelulomakkeella. Jokaisesta palvelusta haastateltiin kahta työntekijää. Lisäksi haastateltiin Sammonkodin palvelupäällikköä.
Haastatteluissa saatiin esiin erilaisia ajatuksia kiinteistön toimivuudesta riippuen siitä, mikä palvelu oli kyseessä. Yleisesti palveluntuottajat olivat Sammonkotiin ja sen tiloihin tyytyväisiä. Tutkimustuloksissa nousi esiin joitain epäkohtia. Tuloksena saatiin tietoa, mitkä ratkaisut helpottivat tai vaikeuttivat palveluntuottamista. Oleellisimmin työtä helpotti uusi rakennus. Selkeimpiä ongelmia olivat kynnykset, käytävien leveys, piha-alueen toimivuus ja asukashuoneiden kalusteet.
Tulokset antavat arvokasta tietoa palveluiden kannalta toimivampien tilojen suunnitteluun. Tutkimus olisi hyvä toistaa, kun kiinteistö on ollut toiminnassa pidemmän aikaa.