Liiketoimintasuunnitelma : Ravintola Freija
Väliahdet, Katri; Nurmi, Birgitta (2014)
Väliahdet, Katri
Nurmi, Birgitta
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096739
Tiivistelmä
Teimme liiketoimintasuunnitelman suunnitteilla olevaan ravintolaamme. Ravintolamme erikoistuu kahviin ja kahvipohjaisiin juomasekoituksiin, mutta sisältää myös keittiön, joka on auki lounasajasta iltakymmeneen. Ravintolastamme saa myös erikoisoluita ja siidereitä sekä juomasekoituksia.
Yrityksen arvoja ovat laadukkuus, asiakaskeskeisyys, hyvä palvelu, ekologisuus, ihmisläheisyys ja rehellisyys. Tuotteet valitaan huolella ja niin ruoka kuin juomatuotteissakin panostetaan ulkonäköön, tuoreuteen ja makuun. Asiakkaat on segmentoitu työtä tekeviin kaupunkilaisiin ja kolmannen asteen opiskelijakuntaan, jotka haluavat hieman tasokkaampaa ravintolaelämystä viihtyisässä ilmapiirissä. Iltaisin asiakaskuntaan kuuluvat myös erikoisoluita ja siidereitä arvostavat vapaa-iltaansa viettävät musiikinystävät, joille maistuu myös juomalistan pohjalta suunnitellun menun antimet.
Vertailuanalyysin teimme neljään eri kohteeseen ja netin välityksellä otimme selvää Amerikkalaisesta Hard Rock Cafesta, joka on yksi innostajamme. Vertailukohteenamme olivat Ruby & Fellas, Ravintola Artturi, Kahvila Valo ja Kulma Konditoria (liite 2). Haastattelimme myös ravintola-alan yksityisyrittäjä Jarkko Hoivalaa ja teimme kysyntä/kilpailuanalyysiä varten kyselyn ihmisille netin välityksellä.
Liiketoimintasuunnitelmasta tehtiin kattava kokonaisuus, joka sisältää markkinoinnin, budjetoinnin, eri riskit ja niiden analysoinnit, strategiset ratkaisut, henkilöstöasiat, visiot, visuaalisen ilmeen, lakipykälät, asiakkaat ja kilpailijat sekä tuotepalvelut.
Työtä tehdessä apuna käytettiin mm. Jouni Ahosen ym. tekemää kirjaa ”Opas ravintolan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen” sekä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun lehtori Pasi Tuomisen tutkimusta Virtuaalimaine. Työhön hyödynnettiin myös Kansainvälisen ravintolayhdistyksen tutkimuksia ravintola-alan nykytilasta ja tulevaisuudesta.
Yrityksen arvoja ovat laadukkuus, asiakaskeskeisyys, hyvä palvelu, ekologisuus, ihmisläheisyys ja rehellisyys. Tuotteet valitaan huolella ja niin ruoka kuin juomatuotteissakin panostetaan ulkonäköön, tuoreuteen ja makuun. Asiakkaat on segmentoitu työtä tekeviin kaupunkilaisiin ja kolmannen asteen opiskelijakuntaan, jotka haluavat hieman tasokkaampaa ravintolaelämystä viihtyisässä ilmapiirissä. Iltaisin asiakaskuntaan kuuluvat myös erikoisoluita ja siidereitä arvostavat vapaa-iltaansa viettävät musiikinystävät, joille maistuu myös juomalistan pohjalta suunnitellun menun antimet.
Vertailuanalyysin teimme neljään eri kohteeseen ja netin välityksellä otimme selvää Amerikkalaisesta Hard Rock Cafesta, joka on yksi innostajamme. Vertailukohteenamme olivat Ruby & Fellas, Ravintola Artturi, Kahvila Valo ja Kulma Konditoria (liite 2). Haastattelimme myös ravintola-alan yksityisyrittäjä Jarkko Hoivalaa ja teimme kysyntä/kilpailuanalyysiä varten kyselyn ihmisille netin välityksellä.
Liiketoimintasuunnitelmasta tehtiin kattava kokonaisuus, joka sisältää markkinoinnin, budjetoinnin, eri riskit ja niiden analysoinnit, strategiset ratkaisut, henkilöstöasiat, visiot, visuaalisen ilmeen, lakipykälät, asiakkaat ja kilpailijat sekä tuotepalvelut.
Työtä tehdessä apuna käytettiin mm. Jouni Ahosen ym. tekemää kirjaa ”Opas ravintolan liiketoimintasuunnitelman laatimiseen” sekä Haaga-Helian ammattikorkeakoulun lehtori Pasi Tuomisen tutkimusta Virtuaalimaine. Työhön hyödynnettiin myös Kansainvälisen ravintolayhdistyksen tutkimuksia ravintola-alan nykytilasta ja tulevaisuudesta.