Konvertterikaasulinjan säätö
Myllykoski, Janne (2008)
Myllykoski, Janne
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809293311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö on tehty Boliden Harjavalta Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää konvertterikaasulinjassa olevien vinoventtiilien ajotapa ja mahdolliset parannusehdotukset, jotka voisivat vähentää piippun meneviä päästökaasuja ja mahdollisesti parantaa kaasulinjassa olevia imuja kohti rikkihappotehtaita. Kaasut syntyvät konverteintiprosessissa. Syntyneet kaasut johdetaan rikkihappotehtaalle. Piippuun menevät päästökaasut tulevat konvertterien huuvaputkien kautta konvertteriletkusuodattimille, jonka jälkeen ne johdetaan piippuun. Tarkastelujaksona käytettiin yhtä konvertteri 3:n huoltojen välistä aikaa, 30.10.2007- 24.1.2008. Analysoinnissa tarkasteltiin konvertterien asentoja, konvertterien hattujen ja yhteisputken paineita, vinoventtiilien asentoja, kaasumääriä happotehtaalle ja piippuun sekä yhteisputken, piipun ja konvertterin letkusuodattimen kaasun SO2- pitoisuuksia. Yhteisputken paineista voidaan päätellä, että yhteisputken puhaltimen kapasiteetti ei riitä tuottamaan riittävää kaasuvirtausta happotehtaalle, kun konvertteri 3 aloittaa puhallukset. Yhteisputki pysyy kumminkin imulla, kun muut konvertterit puhaltavat. SO2-pitoisen kaasun piippuun ajautumiseen vaikuttavat monet eri tekijät, joten aivan yksiselitteistä syytä ei löytynyt. Syiden löytymisen helpottamiseksi pitäisi selvittää konvertteri kohtaiset kaasumäärät ja SO2-pitoisuudet.