Tilan vaikutus hyvinvointiin: opiskelijoiden tilan osallistava suunnittelu
Immonen, Anne-Maija (2022)
Immonen, Anne-Maija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203143488
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yksilön hyvinvointia tilan muodostaman henkilökohtaisen vaikutuksen näkökulmasta ja kuinka se ilmeni. Tutkimuksessa tarkasteltiin tilan käyttäjien henkilökohtaisia näkemyksiä, heidän toiveitaan ja tarpeitaan opiskelijoiden unelmien tilan näkökulmasta. Käsite hyvinvointi tuotiin henkilökohtaisemmalle tasolle ja pyydettiin vastaajia ottamaan kantaa heille tärkeisiin unelmien asioihin. Näin saatiin käyttäjälähtöistä aineistoa tilan hyvinvointivaikutuksista ja vahvistusta sille, että käyttäjä määrittelee hyvinvointivaikutukset omien henkilökohtaisten lähtökohtiensa perusteella. Erik Allardtin hyvinvointiteoriaa käytettiin teoreettisena viitekehyksenä yhdessä ympäristöpsykologian kanssa.
Tutkimuksen pääkysymys on seuraava: Miten käyttäjät osallistuttamalla voidaan muotoilla hyvinvointiin vaikuttava tila? Tutkimuksen alakysymykset ovat seuraavat: Miten opiskelija tai käyttäjä määrittelee tilan hyvinvointivaikutukset? Miten tilalla ja ympäristöllä on yhteyttä opiskelijoiden hyvinvointiin?
Tulokset tutkimuskysymyksiin saatiin palvelumuotoilulla ja käyttäjät osallistavalla toiminnalla. Tuloksissa hyvinvointivaikutukset määriteltiin käyttäjien omien henkilökohtaisten lähtökohtien, kokemusten ja unelmien kautta, ja niistä saatiin itselle merkityksellistä elämän sisältöä. Koettiin, että tilan välttämätön edellytys ei ole sen fyysisyys, vaan kyseessä on ylipäätään puitteet, joilla luodaan käyttäjälle turvallinen ja avoin, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia tukeva ympäristö.
Tutkimus on käyttäjä- ja ihmislähtöinen laadullinen tapaustutkimus, jossa menetelminä käytettiin verkkokyselyä, työpajaa sekä haastattelua. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödynnettiin asiakasymmärryksen saamisessa ja konseptin rakentamisessa.
Tuloksena luotiin opiskelijoiden omien unelmien tilan konseptointi. Konseptia kehitetään opiskelijoiden unelmien tilan toteutuksessa.
Tutkimuksen pääkysymys on seuraava: Miten käyttäjät osallistuttamalla voidaan muotoilla hyvinvointiin vaikuttava tila? Tutkimuksen alakysymykset ovat seuraavat: Miten opiskelija tai käyttäjä määrittelee tilan hyvinvointivaikutukset? Miten tilalla ja ympäristöllä on yhteyttä opiskelijoiden hyvinvointiin?
Tulokset tutkimuskysymyksiin saatiin palvelumuotoilulla ja käyttäjät osallistavalla toiminnalla. Tuloksissa hyvinvointivaikutukset määriteltiin käyttäjien omien henkilökohtaisten lähtökohtien, kokemusten ja unelmien kautta, ja niistä saatiin itselle merkityksellistä elämän sisältöä. Koettiin, että tilan välttämätön edellytys ei ole sen fyysisyys, vaan kyseessä on ylipäätään puitteet, joilla luodaan käyttäjälle turvallinen ja avoin, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia tukeva ympäristö.
Tutkimus on käyttäjä- ja ihmislähtöinen laadullinen tapaustutkimus, jossa menetelminä käytettiin verkkokyselyä, työpajaa sekä haastattelua. Palvelumuotoilun menetelmiä hyödynnettiin asiakasymmärryksen saamisessa ja konseptin rakentamisessa.
Tuloksena luotiin opiskelijoiden omien unelmien tilan konseptointi. Konseptia kehitetään opiskelijoiden unelmien tilan toteutuksessa.