Möjligheter att inom småbarnspedagogiken stöda barns psykiska välmående under och efter covid-19
Lindholm, Elisa; Sundström, Sophie (2022)
Lindholm, Elisa
Sundström, Sophie
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203153545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203153545
Tiivistelmä
Detta examensarbete är en litteraturstudie gällande covid-19:s inverkan på barn och på småbarnspedagogiken i Finland. Arbetet är gjort på beställning av Grankulla stad. Syftet med arbetet är att klargöra vilka effekter covid-19 har haft, och fortsättningsvis har, på barns psykiska välmående, samt lyfta fram olika sätt som småbarnspedagoger i sitt arbete kan stöda barn igenom pandemin. Frågeställningarna skribenterna söker svar på är: Hur påverkar Covid-19 barns psykiska mående? Samt Hur kan småbarnspedagogiska enheter stöda barns psykiska välmående under och efter Covid-19? I arbetet analyseras 6 vetenskapliga artiklar, 2 forskningar samt 2 böcker av akademisk litteratur. Materialet är indelat i 6 teman, och bearbetade i grupper. De olika kategorierna är Barnets känslor, Barnets omgivning, Småbarnspedagogik, Krishantering, Föräldraskap samt Stödande verksamhet. Arbetet begränsas till en viss del av det faktum att det inte i skrivande stund finns så mycket stora forskningar gällande covid-19 pandemins inverkan då fenomenet är nytt och unikt. Därtill kan ingen ännu uttala sig om pandemins inverkan på barn på lång sikt. Skribenterna försökte använda varierande material med stark validitet. De mest använda referenserna är Nurhonen, Chydenius och Lipponens forskningsavhandling Korona tuli taloon, (2021) och forskningen skriven av Heinonen et.al., Hur vårdnadshavare och pedagoger bör hantera barn som genomlever krissituationer (2021). I arbetets resultat framkommer vikten av att prata med barn om det som händer, låta barnen ventilera sina tankar och känslor, stöda barnen som en del av familjen och se barnets helhet. Den vuxna behöver även vara uppmärksam på risken att barnets vardag och rutiner ändrat och rubbats i stor skala till följd av pandemin, samt förstå att barnen ser och uppfattar mycket av det som vuxna diskuterar gällande pandemin och kan få förvrängda uppfattningar om situationen. I bilaga 5 har skribenterna sammanställt en lista över sådant som kan stöda pedagoger inom småbarnspedagogik i arbetet med barn under och efter covid-19.