Affärsplan för ett start-up-företag : - Case Oy Cubelux Ab
Krokfors, Jenna (2014)
Krokfors, Jenna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405096916
Tiivistelmä
Syftet med detta arbete är att göra en affärsplan för företaget Oy Cubelux Ab. Arbetet tar reda på till vad en affärsplan behövs och hur kan den konstrueras för Oy Cubelux
Ab. Det finns flera olika affärsplansmodeller. I detta arbete används som en bas en existerande affärsplansmodell som har utvecklats av företaget Corporate Advisor Group. Affärsplanen sammanställs tillsammans med företagets huvudägare. En evaluering av affärsplanen genomförs med hjälp av intervjuer av slutanvändarna, det vill säga huvudägarna. Affärsplanen delas i fyra sektioner som uppkommer i en logisk ordning, dessa är företagets nuläge, branschen, kommande affärsverksamhet och numeriska prognos. Viktiga delar i affärsplanen är till exempel företagets affärsidé, vision och strategi. Affärsplanen bör vara välstrukturerad, genomtänkt och informativ för att eventuella finansierare eller nya ägare får lätt och tillräckligt med information om företagets affärsverksamhet och framtid. Affärsplanen behövs också för att underlätta och rikta företagets affärsverksamhet. Undersökningen utförs som en kvalitativ och aktionsforskning. I kvalitativa undersökningen används litteraturstudier samt intervjuer. Samarbetet med huvudägarna är i en stor roll under arbetet. Intervjuer och diskussioner sker under hela arbetets gång. I undersökningen av konkurrenter används olika databaser för att få en bild av konkurrenterna. Som slutresultat har Oy Cubelux Ab en affärsplan som de kan använda i olika situationer. Efter att arbetet är gjort är avsikten att Oy Cubelux Ab kan vid
behov lätt uppdatera affärsplanen. The purpose of this research is to create a business plan for the company Oy Cubelux Ab. The research will investigate to what purposes a business plan is needed and how can it be constructed for Oy Cubelux Ab. There are many different business plan models. In this research I will use an existing model that has been created by the company Corporate Advisor Group. The business plan is compiled together with the company’s key persons. The business plan is evaluated by interviewing the users of the business plan, that is the key persons. The business plan is divided into four sections, which occurs in a logical order. These are the company’s current situation, the industry, future business and numerical forecast. Important elements in the business plan are for example the company’s business idea, vision and strategy. The business plan should be well structured, thought out and informative to potential financiers or new owners so that they have enough information of the company’s business and future. The business plan is also needed to facili-tate and direct the business of the company. The research is carried out as a qualitative and action research. The qualitative study uses literature reviews and interviews. The collaboration with the key persons of the company is in a big role during the work. Interviews and discussions take place throughout the work. Different databases are used in the research of competitors. As result Oy Cubelux Ab has a business plan that they can use in different situations. After the work is done, the intention is that Oy Cubelux Ab may, if necessary, easily update the business plan.
Ab. Det finns flera olika affärsplansmodeller. I detta arbete används som en bas en existerande affärsplansmodell som har utvecklats av företaget Corporate Advisor Group. Affärsplanen sammanställs tillsammans med företagets huvudägare. En evaluering av affärsplanen genomförs med hjälp av intervjuer av slutanvändarna, det vill säga huvudägarna. Affärsplanen delas i fyra sektioner som uppkommer i en logisk ordning, dessa är företagets nuläge, branschen, kommande affärsverksamhet och numeriska prognos. Viktiga delar i affärsplanen är till exempel företagets affärsidé, vision och strategi. Affärsplanen bör vara välstrukturerad, genomtänkt och informativ för att eventuella finansierare eller nya ägare får lätt och tillräckligt med information om företagets affärsverksamhet och framtid. Affärsplanen behövs också för att underlätta och rikta företagets affärsverksamhet. Undersökningen utförs som en kvalitativ och aktionsforskning. I kvalitativa undersökningen används litteraturstudier samt intervjuer. Samarbetet med huvudägarna är i en stor roll under arbetet. Intervjuer och diskussioner sker under hela arbetets gång. I undersökningen av konkurrenter används olika databaser för att få en bild av konkurrenterna. Som slutresultat har Oy Cubelux Ab en affärsplan som de kan använda i olika situationer. Efter att arbetet är gjort är avsikten att Oy Cubelux Ab kan vid
behov lätt uppdatera affärsplanen.