PLM-järjestelmän hyödyntäminen tuotetiedon hallinnassa
Kitinoja, Jesse (2022)
Kitinoja, Jesse
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163595
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin Tasowheel Group Oy:lle kehityssuunnitelma
tuotetiedonhallintaan. Yrityksessä on tarve hyödyntää PLM-järjestelmää enemmän tuotetietojen ja tuotannon työvälineiden hallinnassa. Se helpottaisi nimikkeiden etsimistä ja vähentäisi tuote- ja työvälinehallintaan kuluvaa työaikaa. Kehitysprojektin tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää PLM-järjestelmän keskeisimmät ominaisuudet yrityksen tuotetiedonhallintaan.
Nimikkeitä ja dokumentteja pitäisi hallita koko tuotteen elinkaaren ajan. Tietojen paikkansapitävyys ja laatu on myös varmistettava. Tuotetietojen määrän lisääntymisen takia haasteet tiedon löytämisessä ja muutosten hallinnassa kasvavat. Tuotteen nimikkeen tarkoitus on yksilöllistää tuote, osa, alikokoonpano, materiaali, työkalu tai jopa palvelu yksilöllisellä nimiketunnuksella. Tuotannossa ja tuotekehityksessä on tärkeää, että tuotteita suunnitellessa ja valmistettaessa käytetään uusinta ja oikeaa tietoa. Pienikin muutos tuotteessa, projektissa tai prosessin vaiheessa heijastuu usein moneen eri paikkaan. Muutosten hallintaan voidaan käyttää PLM-järjestelmää, joka mahdollistaa tuotteiden ja työvälineiden hallinnan yhdestä paikasta niihin liittyvien nimikkeiden ja dokumenttien välisiä relaatioita hyödyntäen. Toimivan tuotehallinnan avulla mahdollistetaan laadukas suunnittelu- ja tuotantotoiminta, sekä hyvin toimivat muutos- ja hyväksymisprosessit.
Kohdeyrityksessä tuotetiedot ovat hajautettuna useisiin järjestelmiin. Tiedon löytämisessä, ylläpidossa ja oikeellisuuden eli statuksen määrittelyssä on havaittu olevan haasteita. Tämän takia yrityksessä on käytössä toimintaohjeita ja tarkastuslistoja. Yrityksessä nykyisin käytössä olevat PLM- ja ERP-järjestelmät ovat toisistaan erilliset ja tiedonsiirto järjestelmien välillä tapahtuu manuaalisesti. Kehittäminen päätettiin jakaa kolmeen vaiheeseen, joista olennaisin on PLM- ja ERP-järjestelmien välinen integraatio. Sen avulla vältetään manuaalinen tiedonsiirto ja saadaan poistettua käytöstä metatietoa vailla oleva verkkoasema uusien dokumenttien tallennuspaikkana. Tällöin asiakkaan nimiketiedot sekä yrityksen omat nimiketiedot löytyvät molemmista järjestelmistä. Projektin toisessa vaiheessa myös yrityksen tuote- ja valmistusdokumentit tallennetaan samaan PLM-järjestelmään helpottamaan tuotteen elinkaaren hallintaa. Kolmanteen vaiheeseen sisältyy valmistusrakenteen (MBOM) tuominen suunnittelurakenteen (EBOM) rinnalle PLM-järjestelmään. Sillä mahdollistetaan tuotteen valmistuksen vaiheistus ja rinnakkaiset valmistusrakenteet. Opinnäytetyön lopputuloksena yritys sai tietoa PLM-järjestelmien keskeisimmistä ominaisuuksista ja suunnitelman tuotetiedon hallinnan kehittämisestä.
tuotetiedonhallintaan. Yrityksessä on tarve hyödyntää PLM-järjestelmää enemmän tuotetietojen ja tuotannon työvälineiden hallinnassa. Se helpottaisi nimikkeiden etsimistä ja vähentäisi tuote- ja työvälinehallintaan kuluvaa työaikaa. Kehitysprojektin tärkeimpänä tavoitteena oli selvittää PLM-järjestelmän keskeisimmät ominaisuudet yrityksen tuotetiedonhallintaan.
Nimikkeitä ja dokumentteja pitäisi hallita koko tuotteen elinkaaren ajan. Tietojen paikkansapitävyys ja laatu on myös varmistettava. Tuotetietojen määrän lisääntymisen takia haasteet tiedon löytämisessä ja muutosten hallinnassa kasvavat. Tuotteen nimikkeen tarkoitus on yksilöllistää tuote, osa, alikokoonpano, materiaali, työkalu tai jopa palvelu yksilöllisellä nimiketunnuksella. Tuotannossa ja tuotekehityksessä on tärkeää, että tuotteita suunnitellessa ja valmistettaessa käytetään uusinta ja oikeaa tietoa. Pienikin muutos tuotteessa, projektissa tai prosessin vaiheessa heijastuu usein moneen eri paikkaan. Muutosten hallintaan voidaan käyttää PLM-järjestelmää, joka mahdollistaa tuotteiden ja työvälineiden hallinnan yhdestä paikasta niihin liittyvien nimikkeiden ja dokumenttien välisiä relaatioita hyödyntäen. Toimivan tuotehallinnan avulla mahdollistetaan laadukas suunnittelu- ja tuotantotoiminta, sekä hyvin toimivat muutos- ja hyväksymisprosessit.
Kohdeyrityksessä tuotetiedot ovat hajautettuna useisiin järjestelmiin. Tiedon löytämisessä, ylläpidossa ja oikeellisuuden eli statuksen määrittelyssä on havaittu olevan haasteita. Tämän takia yrityksessä on käytössä toimintaohjeita ja tarkastuslistoja. Yrityksessä nykyisin käytössä olevat PLM- ja ERP-järjestelmät ovat toisistaan erilliset ja tiedonsiirto järjestelmien välillä tapahtuu manuaalisesti. Kehittäminen päätettiin jakaa kolmeen vaiheeseen, joista olennaisin on PLM- ja ERP-järjestelmien välinen integraatio. Sen avulla vältetään manuaalinen tiedonsiirto ja saadaan poistettua käytöstä metatietoa vailla oleva verkkoasema uusien dokumenttien tallennuspaikkana. Tällöin asiakkaan nimiketiedot sekä yrityksen omat nimiketiedot löytyvät molemmista järjestelmistä. Projektin toisessa vaiheessa myös yrityksen tuote- ja valmistusdokumentit tallennetaan samaan PLM-järjestelmään helpottamaan tuotteen elinkaaren hallintaa. Kolmanteen vaiheeseen sisältyy valmistusrakenteen (MBOM) tuominen suunnittelurakenteen (EBOM) rinnalle PLM-järjestelmään. Sillä mahdollistetaan tuotteen valmistuksen vaiheistus ja rinnakkaiset valmistusrakenteet. Opinnäytetyön lopputuloksena yritys sai tietoa PLM-järjestelmien keskeisimmistä ominaisuuksista ja suunnitelman tuotetiedon hallinnan kehittämisestä.
