Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuorma-auton sähkömoottorin kiinnitys

Kaasinen, Jarkko (2022)

 
Avaa tiedosto
Kaasinen_Jarkko.pdf (2.492Mt)
Lataukset: 


Kaasinen, Jarkko
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163598
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella sähköistettävään kuorma-autoon sähkömoottorin kiinnitys ja siihen vaadittavat rakenteet. Opinnäytetyö suoritetaan osana projektia, jossa tutkitaan Helsingin kaupungin liikelaitoksen kuorma-autojen muuttamista dieselkäyttöisestä sähkökäyttöiseksi.

Työ aloitettiin mittaamalla kuorma-auton rungon ja muiden apulaitteiden asettamat rajoitteet kiinnityksen rakenteelle. Tämän opinnäytetyön kanssa tehtiin rinnakkain toista opinnäytetyötä, jossa suunniteltiin sähkömoottorin liitos kuorma-auton alkuperäiseen vaihdelaatikkoon. Moottorikannakkeiden valmistusmenetelmä valittiin 3D-tulostamisen, koneistamisen ja levytyöstön väliltä ennen suunnittelun aloittamista. Menetelmäksi valittiin vertailun pohjalta levytyöstö kustannusten ja yksinkertaisen valmistuksen perusteella. Menetelmävalinnan rinnalla tehtiin myös materiaalivalinta, jossa päädyttiin rakenneteräslevyihin. Kuorma-auton rungosta oli aikaisemmin tehty 3D-malli, jonka perusteella suunnittelu aloitettiin, vaikka mallin jokainen mitta ei vastannutkaan todellisuutta. Kannakkeista suunniteltiin SolidWorksilla ensimmäisten mittausten jälkeen ensimmäinen versio, jota jouduttiin muuttamaan voimansiirron adapterien suunnittelun valmistumisen jälkeen.

Rakenteen lujuusanalyysi suoritettiin Ansys-ohjelmalla, jossa keskityttiin pääosin dynaamiseen kuormitukseen jarrutuksissa ja aurauskäytössä tapahtuvissa mahdollisissa törmäyksissä. Rakenteesta tehtiin myös staattisten lujuuksien analyysi, mutta se ei aiheuttanut muutoksia kannakkeen rakenteisiin. Lujuusanalyysin jälkeen muutettiin kappaleen ainevahvuudet optimaalisiksi ja todettiin kannakkeen rakenne tarpeeksi jäykäksi.

Kiinnikkeen runkokannake pultataan kuorma-auton runkoon ja moottorikannake pultataan runkokannakkeeseen. Värinänvaimennus toteutetaan kahdella irtopuslalla, jotka erottavat runkokannakkeen ja moottorikannakkeen toisistaan. Sähkömoottori kiinnitetään moottorikannakkeeseen pulteilla. Kannakkeessa on sama reikäjako kuin moottorin pulttijako.

Opinnäytetyössä suunniteltujen lujuusanalyysien, kokoonpanokuvien, mittakuvien ja valmiiden leiketiedostojen avulla pystytään valmistamaan kannake, joka pystytään asentamaan kuorma-autoon pulttaamalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste