Digitaalisten välineiden hyödyntäminen erityisopetuksessa : oppilaiden kokemuksia digitaalisista välineistä oppimisen tukena erityisluokassa
Polet, Elisa (2022)
Polet, Elisa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203163632
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tutkii, kuinka Tanelinrannan koulun erityisluokan oppilaat kokevat digitaaliset välineet sekä pelit oppimisen tukena. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda lisää tietoa opettajille sekä sosiaalialan ammattilaisille digitaalisista välineistä ja niiden hyödyntämisestä erityistä tukea tarvitsevien lasten oppimisessa sekä tukemisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla marraskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin Tanelinrannan koulussa ja tutkimukseen osallistui kuusi oppilasta Tanelinrannan koulun erityisluokalta. Oppilaat olivat 7–10- vuotiaita. Kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen erityisopetusta, kolmiportaista tukea ja lasten oppimisvaikeuksia sekä digitaalisuutta, laitteita ja pelejä erityisopetuksessa.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset välineet helpottavat erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta oppimisessa sekä keskittymisessä. Älylaitteisiin saatavat pelit tuovat oppilaille uusia oppimistapoja harjoitella esimerkiksi numeroita tai kirjaimia. Näiden laitteiden sekä pelien avulla oppilaan motivaatio opiskeluun kasvaa. Digitaaliset välineet ja pelit koettiin helppoina ja mielekkäinä, mutta osa haastateltavista oppilaista piti, että opetuksessa käytetään myös perinteisiä oppikirjoja tablettien lisäksi.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastattelulla marraskuussa 2021. Haastattelut toteutettiin Tanelinrannan koulussa ja tutkimukseen osallistui kuusi oppilasta Tanelinrannan koulun erityisluokalta. Oppilaat olivat 7–10- vuotiaita. Kerätty aineisto on analysoitu sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsittelen erityisopetusta, kolmiportaista tukea ja lasten oppimisvaikeuksia sekä digitaalisuutta, laitteita ja pelejä erityisopetuksessa.
Tutkimustuloksista selvisi, että digitaaliset välineet helpottavat erityistä tukea tarvitsevaa oppilasta oppimisessa sekä keskittymisessä. Älylaitteisiin saatavat pelit tuovat oppilaille uusia oppimistapoja harjoitella esimerkiksi numeroita tai kirjaimia. Näiden laitteiden sekä pelien avulla oppilaan motivaatio opiskeluun kasvaa. Digitaaliset välineet ja pelit koettiin helppoina ja mielekkäinä, mutta osa haastateltavista oppilaista piti, että opetuksessa käytetään myös perinteisiä oppikirjoja tablettien lisäksi.