Valmentava ohjaus osaksi sähkötekniikan koulutusta Tampereen ammattikorkeakoulussa
Yli-Rämi, Heikki (2014)
Yli-Rämi, Heikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201405117095
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aihevalinnan ja rajauksen taustalla oli tekijän oma kiinnostus valmentavan ohjauksen soveltamiseen sähkövoimatekniikan opetuksessa, mistä ei systemaattisesti toteutettuna ollut Suomessa kokemusta. Perusteena oli siten tuottaa uusia ratkaisuja opettajan työhön sekä sähkötekniikan koulutusohjelman käytäntöihin ja oppimisyhteisöön. Kehittämishankkeen tavoitteena oli arvioida sähkötekniikan perusosaamiskokonaisuuden järjestämistä aktivoivia opetusmenetelmiä käyttäen. Toinen tavoite oli luoda alustava toteutussuunnitelma keväällä 2015 toteutettavalle sähkötekniikan opintojaksolle siten, että osaamistavoitteet saavutetaan käyttäen valmentavaa ohjausta systemaattisesti.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys luotiin valtakunnallisella työelämän tulevaisuuden tarpeita kartoittavalla selvityksellä sekä insinöörikoulutuksen kehitystarpeita kartoittavien kohdennettujen kyselytutkimuksien tuloksilla. Luodun viitekehyksen perusteella todettiin, että tulevaisuuden työelämän tarpeet korostavat luovaa ajattelua, kykyä ongelmanratkaisuun ja innovointiin, vuorovaikutustaitoja sekä itseohjautuvuutta. Insinöörikoulutuksen todettiin vastaavan tähän tarpeeseen parhaiten kehittämällä koulutuksenaikaisia oppimisen tapoja vastaamaan tulevaisuuden työskentelytapoja. Aktivoivat opetusmenetelmät, käytännönläheisyys ja luova ongelmanratkaisu yhdistyivät insinöörikoulutukselle suunnatussa CDIO -viitekehyksessä, jonka perusperiaatteet kuvattiin tässä työssä. Myös suomalaisten CDIO -kehittämisyhteisöön liittyneiden ammattikorkeakoulujen kokemuksia selvitettiin aiemman tehdyn tutkimuksen avulla.
Valmentavan ohjauksen soveltuvuutta sähkötekniikan opetukseen arvioitiin luodun teorian sekä empiiristen kokemusten, niiden yhteydessä tehtyjen havaintojen ja palautekeskustelujen pohjalta. Sähkötekniikan perusosaamiskokonaisuudelle sekä yksittäiselle opintojaksolle luotiin toteutuskelpoiset suunnitelmat siten, että niiden toteutuksessa noudatetaan valmentavan ohjauksen periaatteita.
Kehittämishanke oli luonteeltaan esiselvitys, joka on tarkoitettu jalostettavaksi jatkotutkimuksia varten. Tutkimustyö jatkuu konkreettisesti keväällä 2015 järjestettävän opintojakson yhteydessä, jonka aikana tutkitaan systemaattisten aktivoivien opetusmenetelmien soveltamisesta käytäntöön sähkötekniikan opetuksessa.
Kehittämishankkeen teoreettinen viitekehys luotiin valtakunnallisella työelämän tulevaisuuden tarpeita kartoittavalla selvityksellä sekä insinöörikoulutuksen kehitystarpeita kartoittavien kohdennettujen kyselytutkimuksien tuloksilla. Luodun viitekehyksen perusteella todettiin, että tulevaisuuden työelämän tarpeet korostavat luovaa ajattelua, kykyä ongelmanratkaisuun ja innovointiin, vuorovaikutustaitoja sekä itseohjautuvuutta. Insinöörikoulutuksen todettiin vastaavan tähän tarpeeseen parhaiten kehittämällä koulutuksenaikaisia oppimisen tapoja vastaamaan tulevaisuuden työskentelytapoja. Aktivoivat opetusmenetelmät, käytännönläheisyys ja luova ongelmanratkaisu yhdistyivät insinöörikoulutukselle suunnatussa CDIO -viitekehyksessä, jonka perusperiaatteet kuvattiin tässä työssä. Myös suomalaisten CDIO -kehittämisyhteisöön liittyneiden ammattikorkeakoulujen kokemuksia selvitettiin aiemman tehdyn tutkimuksen avulla.
Valmentavan ohjauksen soveltuvuutta sähkötekniikan opetukseen arvioitiin luodun teorian sekä empiiristen kokemusten, niiden yhteydessä tehtyjen havaintojen ja palautekeskustelujen pohjalta. Sähkötekniikan perusosaamiskokonaisuudelle sekä yksittäiselle opintojaksolle luotiin toteutuskelpoiset suunnitelmat siten, että niiden toteutuksessa noudatetaan valmentavan ohjauksen periaatteita.
Kehittämishanke oli luonteeltaan esiselvitys, joka on tarkoitettu jalostettavaksi jatkotutkimuksia varten. Tutkimustyö jatkuu konkreettisesti keväällä 2015 järjestettävän opintojakson yhteydessä, jonka aikana tutkitaan systemaattisten aktivoivien opetusmenetelmien soveltamisesta käytäntöön sähkötekniikan opetuksessa.