Sosionomien mielenterveyden lukutaito kuntouttavassa mielenterveystyössä
Lokasaari, Riikka (2022)
Lokasaari, Riikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203173699
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat sosionomien mielenterveyden lukutaitoon kuntouttavassa mielenterveystyössä. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät kehittävät sosionomien mielenterveyden lukutaitoa sekä miten mielenterveyden lukutaito ilmenee suhteessa sosionomin kompetensseihin. Tutkimus tuotti myös tietoa, mistä sosionomien mielenterveyden lukutaito koostuu. Tutkimus toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina kuudelle Buusti ry:ssä työskennelleelle sosionomille. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja niille tehtiin sisällönanalyysi.
Tutkimuksesta ilmeni, että sosionomien mielenterveyden lukutaitoon vaikuttaa koulutus, työkokemus, työympäristö ja persoona. Sosionomikoulutuksesta saatu tietopohja ja lisäkoulutukset ovat mielenterveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi mielenterveyden lukutaitoon vaikuttaa lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja tutkimustulosten ajantasainen seuranta. Työkokemukseen liittyy asiakastyö ja ammatillinen kasvu, jotka myös vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon. Mielenterveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä asiakastyössä ovat erityisesti menetelmäosaaminen ja erilaiset asiakaskunnat. Työympäristössä työyhteisö, jossa on myönteinen työilmapiiri sekä moniammatillinen työskentely vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon. Lisäksi reflektointitaito, jota voi kehittää työnohjauksessa, on mielenterveyden lukutaitoon vaikuttava tekijä. Mielenterveyden lukutaito ilmenee persoonassa kykynä olla ihmisten kanssa ja hyvänä itsetuntemuksena sekä hyvinvoinnista huolehtimisena. Lisäksi elämänkokemukset sekä ihmiskäsitys, arvot ja asenteet vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon.
Sosionomien kompetensseissa mielenterveyden lukutaito ilmenee erityisesti eettisen osaamisen, asiakastyön osaamisen ja sosiaalialan palvelujärjestelmäosaamisen kompetensseissa. Lisäksi kriittisestä ja osallistavasta yhteiskuntaosaamisesta sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaamisesta löytyy alueita, joissa mielenterveyden lukutaito näkyy. Kehittämis- ja innovaatio-osaamisen kompetenssissa mielenterveyden lukutaito ei ilmene. Sosionomien mielenterveyden lukutaitoa voidaan vahvistaa itsensä kehittämisellä ja koulutuksella, joka käsittää sosionomikoulutuksen, lisäkoulutukset ja kokemusasiantuntijaluennot. Itsensä kehittämiseen liittyy reflektointitaidot, joita voi edistää työnohjauksessa ja terapiassa. Lisäksi työyhteisössä tapahtuva reflektointi kuin myös vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen asiakastyössä kehittävät mielenterveyden lukutaitoa.
Tutkimuksesta ilmeni, että sosionomien mielenterveyden lukutaitoon vaikuttaa koulutus, työkokemus, työympäristö ja persoona. Sosionomikoulutuksesta saatu tietopohja ja lisäkoulutukset ovat mielenterveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi mielenterveyden lukutaitoon vaikuttaa lainsäädännön, palvelujärjestelmän ja tutkimustulosten ajantasainen seuranta. Työkokemukseen liittyy asiakastyö ja ammatillinen kasvu, jotka myös vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon. Mielenterveyden lukutaitoon vaikuttavia tekijöitä asiakastyössä ovat erityisesti menetelmäosaaminen ja erilaiset asiakaskunnat. Työympäristössä työyhteisö, jossa on myönteinen työilmapiiri sekä moniammatillinen työskentely vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon. Lisäksi reflektointitaito, jota voi kehittää työnohjauksessa, on mielenterveyden lukutaitoon vaikuttava tekijä. Mielenterveyden lukutaito ilmenee persoonassa kykynä olla ihmisten kanssa ja hyvänä itsetuntemuksena sekä hyvinvoinnista huolehtimisena. Lisäksi elämänkokemukset sekä ihmiskäsitys, arvot ja asenteet vaikuttavat mielenterveyden lukutaitoon.
Sosionomien kompetensseissa mielenterveyden lukutaito ilmenee erityisesti eettisen osaamisen, asiakastyön osaamisen ja sosiaalialan palvelujärjestelmäosaamisen kompetensseissa. Lisäksi kriittisestä ja osallistavasta yhteiskuntaosaamisesta sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaamisesta löytyy alueita, joissa mielenterveyden lukutaito näkyy. Kehittämis- ja innovaatio-osaamisen kompetenssissa mielenterveyden lukutaito ei ilmene. Sosionomien mielenterveyden lukutaitoa voidaan vahvistaa itsensä kehittämisellä ja koulutuksella, joka käsittää sosionomikoulutuksen, lisäkoulutukset ja kokemusasiantuntijaluennot. Itsensä kehittämiseen liittyy reflektointitaidot, joita voi edistää työnohjauksessa ja terapiassa. Lisäksi työyhteisössä tapahtuva reflektointi kuin myös vuorovaikutustaitojen harjaannuttaminen asiakastyössä kehittävät mielenterveyden lukutaitoa.