Konsumentbeteende hos Generation Z - En kvantitativ segmentanalys om världens största generations konsumentvärderingar
Jäntti, Jenny (2022)
Jäntti, Jenny
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203223813
Tiivistelmä
Arbetet är en kvantitativ undersökning om generation z:s konsumentbeteende och vilka centrala värderingar som styr konsumeringen. Syftet med undersökningen är att undersöka generation z:s värderingar för att skapa en djupare förståelse för hur de konsumerar. För att nå syftet med undersökningen är forskningsfrågorna följande: ”Hur ser generation z:s attityd gällande konsumtion ut inom detaljhandel? och ”Vad värdesätter generation z gällande sin konsumtion?”. För att avgränsa undersökningen låg fokuset endast på generation z. Inga jämförelser mellan andra generationer undersöktes. Därtill avgränsades undersökningen till 1998–2005 födda individer i huvudstadsregionen för att skapa en signifikant slutsats. Även om generation z diskuterats vara 1997–2010 födda individer. Forskningsdata om urvalet skapades med ett kvantitativt tillvägagångssätt i form av en webbenkät med både öppna och slutna svarsalternativ. Svaren och undersökningsdata analyserades sedan i form av deskriptiv statistik och korrelationsundersökningar i SPSS. Resultatet visade att generation z är en digitalt kompetent generation som blir starkt påverkad av sociala medier. Dessutom är de lätt påverkade av andra människor, vilket gör att de är mottagliga av sociala mediers inflytande. Även miljöfaktorn visade sig ha en stor inverkan på både stora och små beslut angående konsumeringen av varor. Det är en smart, ifrågasättande och digitalt mogen generation som tar över konsumeringsmarknaden inom kort. Denna slutförda undersökning kan bidra till grundlig information om generation z:s konsumentbeteende och värderingarna bakom beteendet. I framtida studier kan ett kvalitativt tillvägagångssätt användas för att skapa en djupare förståelse på varför resultatet ser ut som det gör. Därtill kunde även miljöaspekten undersökas vidare. Främst vad orsakerna bakom denna oro är. Speciellt då generation z är lätt påverkade av andra, vilket kunde tyda på att det skapats en trend för miljömedvetenhet.