Autismikirjon lasten osallistumisen tukeminen: ohjeet terapiavälineistön käyttöön
Isokääntä, Inka (2022)
Isokääntä, Inka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203203762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202203203762
Tiivistelmä
Autismikirjon lapsilla on tyypillisesti osallistumisen haasteita päivittäisten toimintojen, leikin, koulunkäynnin ja opiskelun sekä vapaa-ajan toimintakokonaisuuksien alueilla. Syyksi lukeutuvat muun muassa sensorisen integraation eli aistitiedon käsittelyn haasteet, neurokognitiiviset puutteet, sekä kommunikaation vaikeudet. Seurauksena autismikirjon lasten toiminnallisten taitojen ja valmiuksien kehittyminen voi viivästyä. Toimintaterapian toimintakeskeisillä interventioilla pyritään mahdollistamaan osallistuminen ja sitoutuminen lasten roolien mukaiseen merkitykselliseen toimintaan. Osallistumisen ja toiminnan käsitteet kuvattiin opinnäytetyössä transaktionaalisen toiminnan mallin (TMO) avulla.
Opinnäytetyön toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka toimeksiantajana oli Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut Kokkola. Tarkoituksena oli kartoittaa näyttöön perustuen, millaisilla toimintaterapiainterventioilla autismikirjon lasten osallistumista voidaan tukea. Tarkasteluun otettiin interventiot, joiden toteutuksessa hyödynnettiin terapiavälineistöä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen tyypiksi valittiin sateenvarjokatsaus, joka on systemaattisten katsausten katsaus. Tiedonhaku toteutettiin CINAHL ja PubMed -tietokannoista. Katsaukseen valikoitui sisäänottokriteereiden mukaan kaksi ajankohtaista systemaattista katsausta, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisin menetelmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tutkimustiedon pohjalta ohjeet toimeksiantajan terapiatilasta löytyvän välineistön käyttöön. Ohjeet luotiin tukemaan toimintaterapiaintervention suunnittelun ja toteutuksen vaihetta.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan autismikirjon lasten toimintaterapian interventiot, joissa hyödynnetään terapiavälineistöä kohdistuvat erityisesti sensorisen integraation haasteiden tukemiseen ja sitä kautta osallistumisen mahdollistamiseen. Tuloksia tarkasteltiin toimintaterapiaintervention prosessimallin (OTIPM) mukaan, joka ohjaa interventiovaiheen toimintakeskeistä toteutusta. Neljästä OTIPM-mallin interventiomallista taitojen hankkimismalli ja restoratiivinen malli vastasivat parhaiten aineistosta löytyneiden interventioiden tarkoitusta. Aineiston interventioiden avulla pyrittiin harjoittamaan lapsen toiminnallisia taitoja ja kehittämään taitoja mahdollistavia valmiuksia. Toiminnallisen suoriutumisen laatua parantamalla myös osallistuminen kehittyi. Terapiavälineiden käyttöön laadituissa ohjeissa kuvattiin terapiavälineen käyttöesimerkki ja valmiustason alue, jota voidaan tukea terapiavälineen avulla ja kehittää näin suoriutumista.
Opinnäytetyön toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistoimintana, jonka toimeksiantajana oli Coronaria kuntoutus- ja terapiapalvelut Kokkola. Tarkoituksena oli kartoittaa näyttöön perustuen, millaisilla toimintaterapiainterventioilla autismikirjon lasten osallistumista voidaan tukea. Tarkasteluun otettiin interventiot, joiden toteutuksessa hyödynnettiin terapiavälineistöä. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsauksen tyypiksi valittiin sateenvarjokatsaus, joka on systemaattisten katsausten katsaus. Tiedonhaku toteutettiin CINAHL ja PubMed -tietokannoista. Katsaukseen valikoitui sisäänottokriteereiden mukaan kaksi ajankohtaista systemaattista katsausta, jotka vastasivat tutkimuskysymykseen. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisin menetelmin. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia tutkimustiedon pohjalta ohjeet toimeksiantajan terapiatilasta löytyvän välineistön käyttöön. Ohjeet luotiin tukemaan toimintaterapiaintervention suunnittelun ja toteutuksen vaihetta.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan autismikirjon lasten toimintaterapian interventiot, joissa hyödynnetään terapiavälineistöä kohdistuvat erityisesti sensorisen integraation haasteiden tukemiseen ja sitä kautta osallistumisen mahdollistamiseen. Tuloksia tarkasteltiin toimintaterapiaintervention prosessimallin (OTIPM) mukaan, joka ohjaa interventiovaiheen toimintakeskeistä toteutusta. Neljästä OTIPM-mallin interventiomallista taitojen hankkimismalli ja restoratiivinen malli vastasivat parhaiten aineistosta löytyneiden interventioiden tarkoitusta. Aineiston interventioiden avulla pyrittiin harjoittamaan lapsen toiminnallisia taitoja ja kehittämään taitoja mahdollistavia valmiuksia. Toiminnallisen suoriutumisen laatua parantamalla myös osallistuminen kehittyi. Terapiavälineiden käyttöön laadituissa ohjeissa kuvattiin terapiavälineen käyttöesimerkki ja valmiustason alue, jota voidaan tukea terapiavälineen avulla ja kehittää näin suoriutumista.